Hoi mensen,
Ik las laatst een in een artikel dat pesten psychoses kan veroorzaken. Het is erg op mij van toepassing. Hieronder het artikel:
Volgens de wetenschappers van de University of Warwick in Coventry kan pesten, vooral als het langdurig gebeurt, serieuze consequenties hebben op latere leeftijd.
Eerdere studies toonden al aan dat traumatische gebeurtenissen in de jeugd gelinkt zijn aan de ontwikkeling van psychoses als volwassene. En mensen die psychotische symptomen in de jeugd hebben, zijn geneigd tot het ontwikkelen van schizofrenie als ze volwassen zijn.
De onderzoekers wilden uitzoeken of dit bij pesten ook zo is. Voor het onderzoek bestudeerden ze 6437 12-jarigen, die vanaf hun zevende jarenlang lichamelijk en geestelijk gepest werden.
Uit de resultaten van het onderzoek bleek dat pestslachtoffers twee keer zoveel kans hebben op hallucinaties en andere psychotische symptomen. Hoe langer en erger de slachtoffers gepest werden, hoe groter de kans bleek op een psychiatrische ziekte.
Het onderzoek is gepubliceerd in de Archives of General Psychiatry.
natalieh
Jan 23 2012, 10:00
Beste Jos,
Ik denk dat iedere traumatische ervaring een verhoging geeft voor psychoses, zo ook met pesten. Hoelanger de verwerking ervan duurt, hoe meer het ingesleten is natuurlijk. De periode die je gemist hebt door het pesten en alle daarbij horende vaardigheden zijn nooit meer over te doen, alleen je kunt ze gelukkig nog wel proberen te herstellen.
Je schrijft dat het erg van toepassing is op jezelf, wat voor een soort pestverleden heb je ? En heb je er nog veel last van ?
Groetjes,
Natalie
Hoi Natalieh,
Bedankt voor je reactie. Mijn pestverleden heb ik eergisteren getypt bij de sectie " stel je voor "
Het staat op dit moment op de tweede plaats van boven. Het was erg extreem en ik ben wel 12 keer gedwongen opgenomen geweest met psychoses.
Groeten Jos
natalieh
Jan 23 2012, 18:48
Hallo Jos,
Na het typen van mijn berichtje had ik je andere berichtje gevonden ook gelezen.
Dat is inderdaad behoorlijk heftig. Ik lees ook over drugs e.d. Hoe is het nu met je dan ?
Mocht je eens willen kletsen op MSN ofzo, dan hoor ik er wel van !
Groetjes,
Natalie
Hoi Natalieh,
Wat aardig dat je ernaar vraagt. Het gaat de laatste tijd best goed. Tenminste als ik kijk naar psychoses en drugs. Ik ben nu 2 jaar van de drugs af, en heb ook bijna twee jaar geen psychose meer gehad. Ik gebruikte voorheen jarenlang hasj/wiet, methamfetamine, en nog een heleboel andere drugs. Ik ga ook weer naar school (Volwassenenonderwijs VWO) Dat gaat iets minder goed na al die jaren, maar ja, dat vind ik nog niet zo heel erg.
Echter ik voel mij nog niet helemaal er bovenop. Ik kan er moeilijk mee omgaan dat ik zoveel gepest ben geworden. Ik vond het onrechtmatig. Ik heb ook een paar keer door de onvrede van het pesten een overdosis speed genomen. Ben er toen bijna aan overleden. Het was niet altijd een overdosis maar een keer een reactie van de drugs met mijn medicijnen. (die gingen niet samen). Ik was er echt bijna geweest. De ambulance kwam niet omdat ik iets had gebruikt, dus ik moest maar zien hoed ik in het ziekenhuis kwam om 4 uur 's nachts. (gelukkig heeft mijn buurvrouw mij gebracht, anders had ik het echt niet overleefd. En dat eigenlijk allemaal door dat gepest. Ik ben er nooit mee overweg gekunt. Ik ben veel misgelopen erdoor. En ik ben vaak veel verloren. Mijn eigen woning bijvoorbeeld. Ik woon nu in een woonvorm. Tot voor kort moest ik dwangmedicatie nemen waar ik ongelooflijk dik van ben geworden. Eigenlijk moet ik dat nu ook nog, maar ik heb de pillen in eigen beheer gekregen, dus ik kan een beetje smokkelen ermee.
Ik heb nu wel een psychotherapeut om mee te praten, en dat helpt best goed. Ik heb ook psychiaters gehad (nu nog), maar in mijn ogen vergergeren zij de zaak alleen maar. Ze doen aan symptoombestrijding en verder niets. Daar werd mijn trauma alleen maar erger van.
Je zei dat je misschien via msn wil chatten? Dat wil ik ook wel graag. Aardig aangeboden. Ik zal je een privebericht sturen.
Groetjes Jos
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b.
hier klikken.