Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Gelezen in de METRO
Pestforum, Forum tegen pesten! > Vragen aan > Gepeste kinderen (Vroeger/nu)
TinuS
goeie morge mense

ik las vandaag in de METRO dit:

PESTEN
Wie is de eerst verantwoordelijke voor pesterijen op school?

51% zegt: de school zelf
39% zegt: de ouders van de pesters
10% zegt: overige

51% (!) zegt dus dat het door de school zelf komt. Zijn er mensen hier, die het daar mee eens zijn? Zo ja, of zo nee, kun je dat dan uitleggen?

Groeten Martyn
Legolas_Greenleaf
Hmm, ik ben het er niet mee eens.

Waarom? Omdat iemand er voor kiest om te gaan pesten, eigen keuze, de school kan dat niet beļnvloeden, net zoals de school niet kan beļnvloeden of jij nu wel of niet voor een toets leert. Het enige wat ze kunnen doen is aanraden, maar verplichten? Op dit soort punten niet.

Dit zou een goed topic kunnen worden, lekkere discussie.
Jeroen
deels denk ik dat het zo is, sommige leraren/scholen laten het teveel toe. Als een school er veel tegen zou doen zou het niet verdwijnen, maar wel minder vaak voorkomen denk ik (of minder ernstig).
Tomo
op me oude school... wordt je op het matje geroepen omdat je pest... "nou, die jongen niet meer plagen hoor"

blink.gif

tsja... dan zeg ik toch wel dat et ook onderandere door de school komt
TinuS
QUOTE(Tomo @ Apr 2 2004, 13:25 )
op me oude school... wordt je op het matje geroepen omdat je pest... "nou, die jongen niet meer plagen hoor"

blink.gif

dat is wel gaar... niet dat je op het matje wordt geroepen, maar volgens mij schiet je daar echt geen reet op. Als het over je middelbare school gaat Tomo, ik denk niet dat de pesters zich daar druk om maken.... meestal zijn het mensen die in de bloei van hun pubertijd zitten en toch scheit aan alles hebben, dus echt veel zal het niet helpen. Als je zoiets hebt, op de basisschool in groep 3, kan het misschien nog wel effect hebben, maar op bijvoorbeeld de middelbare school, als iemand een ander pest en diegene wordt op het matje geroepen....ik denk dat de leraar/lerares keihard wordt uitgelachen....heeft misschien ook wel een beetje met de mentaliteit te maken van de persoon in kwestie...maar toch...

en ik snap jou punt wel Tomo, zo denk ik eerlijk gezegd ook wel een beetje. Soms zijn de leraren/leraressen gewoon te laks of doen ze er niet veel moeite voor om het pesten tegen te gaan. Dat gevoel krijg ik soms wel eens...maar das mijn mening.
syl
bij ons op school was het laast ook zoeits, werd iemand gepest van een paar klassen lager en somigge mensen in mijn klas zijn met dat meisje mee naar de rector gegaan. daar kwamen ze erachter dat er dus na de 2e helemaal niks meer aan word gedaan..

1 in de eerste mag je fijn een pestcontract tekenen ( waarin je zelf de punten mag bedenken waar je je aan zou moeten houden) dat op zich is al zinloos maja dat terzijde

2 in de tweede word er misschien een mentoruurtje aan besteed, dan vinden ze wel weer dat ze er genoeg aan gedaan hebben..

in de 3e 4e 5e en 6e vinden ze de voorlichting over drugs belangrijker pinch.gif

ze zouden gewoon een een anonieme enquete moeten houden.. ze zullen eens zien hoeveel mensen er gepst worden zonder dat zij er iets van weten want ik denk echt dat er nog veel meer mensen zijn. en heus niet iedereen heeft de ballen om naar de leerlingbegeleider of rector te stappen....

zo das eruit smile.gif
femkeb
of school de eerst verantwoordelijke is van pesten op school denk ik niet. De eerst verantwoordelijke voor pesten is naar mijn idee namelijk de samenleving die steeds meer individualiseert. Doordat dat gebeurt wordt je minder snel geaccepteerd (wat vooral op school heel erg blijkt, omdat je daar als tiener toch veel tijd doorbrengt) en waarschijnlijk hebben daarom mensen daar veel op gestemd (vooral ook omdat je maar uit 3 mogelijkheden kan kiezen, zoals het er staat)

Wat ik wel denk ik dat school voor het verdere gebeuren van pesten een versterker is, want op veel scholen wordt er niet goed met pesten omgegaan waardoor het vaak alleen nog maar verergerd.
Acceptatie
Moeilijke vraag......!!!! huh.gif

Tja ik zou het echt niet weten.... Denk wel dat het deels aan de school ligt maar ik kan niet zeggen waarom ik dat vind!
Tomo
QUOTE(TinuS @ Apr 2 2004, 16:02 )
QUOTE(Tomo @ Apr 2 2004, 13:25 )

blink.gif

dat is wel gaar... niet dat je op het matje wordt geroepen, maar volgens mij schiet je daar echt geen reet op. Als het over je middelbare school gaat Tomo, ik denk niet dat de pesters zich daar druk om maken.... meestal zijn het mensen die in de bloei van hun pubertijd zitten en toch scheit aan alles hebben, dus echt veel zal het niet helpen. Als je zoiets hebt, op de basisschool in groep 3, kan het misschien nog wel effect hebben, maar op bijvoorbeeld de middelbare school, als iemand een ander pest en diegene wordt op het matje geroepen....ik denk dat de leraar/lerares keihard wordt uitgelachen....heeft misschien ook wel een beetje met de mentaliteit te maken van de persoon in kwestie...maar toch...

en ik snap jou punt wel Tomo, zo denk ik eerlijk gezegd ook wel een beetje. Soms zijn de leraren/leraressen gewoon te laks of doen ze er niet veel moeite voor om het pesten tegen te gaan. Dat gevoel krijg ik soms wel eens...maar das mijn mening.

ik weet et bijna wel zeker.. wat je zelf zegt.. ze zijn bang denk ik om uitegelachen te worden ofzo...

@Femkeb: individualiseert (wat betekend dat ? blush.gif )
Legolas_Greenleaf
Individualiseren, komt van het woord individu, alleen, enkele persoon. Dus de samenleving is steeds meer gericht op een individu.
Tomo
okee dan, dankje smile.gif
Jur
Ik zou zeggen dat het wel dat het aan de scholen ligt, įlles wat gebeurt ligt wel onder hun verantwoordelijkheid.

En ik kwam helaas 2x op nogal corrupte schooltjes terecht.

Ik heb me trouwens nog niet voorgesteld;
Ik ben jjjgen Stoute, 18 jaar, mede-eigenaar, mede-oprichter en admins van www.tegenpesten.nl & www.stoppesten.nl smile.gif .
Jeroen kent me trouwens denk ik wel al wink.gif.

Groetjes hypocrite.gif
jjj
Jeroen
QUOTE(jjj @ Apr 4 2004, 00:11 )
Ik zou zeggen dat het wel dat het aan de scholen ligt, įlles wat gebeurt ligt wel onder hun verantwoordelijkheid.

En ik kwam helaas 2x op nogal corrupte schooltjes terecht.

Ik heb me trouwens nog niet voorgesteld;
Ik ben jjjgen Stoute, 18 jaar, mede-eigenaar, mede-oprichter en admins van www.tegenpesten.nl & www.stoppesten.nl smile.gif .
Jeroen kent me trouwens denk ik wel al wink.gif.

Groetjes hypocrite.gif
jjj

tis zelfs zo dat als er iets gebeurd in een kwartier voor of een kwartier na schooltijd, al ben je dan al bijna thuis, het binnen de verantwoordelijkheid van de school valt.
Acceptatie
School kan zich niet overal mee bemoeiend en ze voelen zzich al super aansprakelijk en dan gaan ze dr wat aandoen en dat doen ze dan weer op de onjuiste mannier nee nee..... laten we maar zeggen dat de school niet aansprakelijk is!
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. hier klikken.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.