Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Onwetendheid Onder Leraren (in Opleiding)!
Pestforum, Forum tegen pesten! > Verhalen > Jouw verhaal
Nadine280
Ik ben geschrokken van de onwetendheid onder leraren in opleiding over pesten.
Ik ben zelf leraar in opleiding en vroeger gepest. Mijn medestudenten zijn aan hun tweede carriere begonnen, dus je zou wel wat levenservaring en inzicht mogen verwachten.

Het tegendeel bleek waar na het bekijken van een filmpje, waarin volwassenen die vroeger werden gepest praatten over de gevolgen ervan.

Een paar reacties van mijn medestudenten:

"Het probleem ligt bij de ouders van het kind dat gepest wordt: ze hadden hun kind meer zelfvertrouwen mee moeten geven. Als leraar heb je daar geen invloed op."

"Oh, werd jij ook gepest? Maar daar heb je nu toch geen last meer van?!"

Van aanstaande leraren (met eigen kinderen) had ik meer verwacht. En hoewel de leraar erg zijn best deed om het belang van ingrijpen - in het gedrag van de pester - te benadrukken, betreur ik het feit dat hij het had over 'zwakke kinderen', wanneer hij over de gepeste sprak. Ondanks het pesten ben ik opgekrabbeld en functioneer ik nu goed. De pester, daarentegen, koos voor de gemakkelijke weg. Wie is er dan sterk?

Ik ben sterk geneigd zelf voor de klas te gaan staan en het volgende te vertellen:

Pesten ontstaat omdat de pester daar behoefte aan heeft en de kans krijgt te pesten.
Is het teveel gevraag om van een leraar te verwachten dat hij zorgt voor veiligheid binnen de groep? Is het teveel gevraagd om van een leraar te verwachten dat hij ingrijpt wanneer er gepest wordt? Is het onwetendheid, gebrek aan capaciteit of moedwillig de ogen sluiten voor.. als een leraar faalt in het pestbeleid?
Het is een feit dat een leraar niet alles ziet, maar dat een leraar niets merkt, acht ik onmogelijk.

Al geef je een kind nog zoveel zelfvertrouwen mee: één kind kan zich nooit weren tegen een groep.