Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Probleem
Pestforum, Forum tegen pesten! > Verhalen > Jouw verhaal
Kees
Beste forumbezoekers,

Ik zit met een probleem en wil dat hier graag kwijt, ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk neer te zetten.

Ik ben een jongen van 17 jaar oud en ben voor een groot deel in mijn leven gepest.
Het begon op de basisschool, in de 3de- 4de klas ongeveer. Ik kan me er niet veel van herinneren, maar weet wel dat ik altijd de klos was bij van alles en nog wat.
Ik werd uitgescholden voor pottekop, eiehoofd, etc. door jongens die in een hogere klas zaten. Door vrienden op de basisschool werd ik niet dusdanig gepest maar wel
belachelijk gemaakt in de groep die we hadden en als er iets verkeerd ging was het mijn schuld. Ik had een beste vriend sinds de 1ste klas van de middelbare school maar die keerde zich tegen mij. Hij zette andere tegen mij op en slaagde erin mij te slaan zonder dat ik iets kon terugdoen omdat andere jongens mij beet hielden.
Als die jongens mij dan kwamen opzoeken vertrouwde ik het niet en bleef ik binnen omdat ik bang was belachelijk gemaakt te worden of de klos te zijn bij een van hun spelletjes.
Het was ook leuk met die jongens, ik kon ook veel lol met ze beleven, maar dat was vrijwel altijd als ik alleen met ze was, niet in een groep.

Toen ik naar de middelbare school ging zag ik ze niet meer, omdat ik als enige van mn oude klas naar die specifieke middelbare school ging.
Ik bestede toen geen aandacht aan m'n uiterlijk en zag er 'nerdy' uit. 'Bij de eerste samenkomst van de klas waar ik toen in kwam waren er 2 andere jongens, ook nerdy uitziende jongens, die als enige contact maakten. Die werden toen mijn vrienden. Tijdens de 1ste, 2de en een beetje de 3rde klas van de middelbare school had ik dus die 2 jongens om mee op te trekken en werd ik niet echt gepest. Ik werd wel buitengesloten van andere groepjes, als ik daarmee de pauze wou doorbrengen, en ik viel in het geheel buiten de boot zeg maar. Toen in de 4de, wou ik verandering in m'n positie, omdat ik regelmatig iets tegen mn hoofd kreeg gegooid op school of er nerd naar me werd geroepen omdat ik niks aan mn uiterlijk deed. Ik ging me haar anders doen en wou me bij andere groepjes horen. Ik nam toen afstand van die 2 jongens waar ik ong. 3 jaar mee was bevriend.

Toen in de 3de- 4de nam het buitensluiten en pesten serieuze vormen aan. Ik kreeg vaak pennen heel hard tegen mn hoofd gegooid in de les, werd uitgescholden en bij idiote namen genoemd, en kon me niet verweren. Ik was de pispaal van de klas geworden. Ik werd buitengesloten, en behandeld als een idioot omdat er altijd gelachen werd, wat ik ook zij. Dan vroeg ik waarom ze lachte en dat was het omdat ik volgens hun onzin uitkraamde. Uiteindelijk werd ik zogenaamd aangenomen door een groepje in de pauze waar ik altijd bij probeerde te horen omdat ik me ontzettend schaamde als ik in mn eentje de pauze moest doorbrengen. Dat groepje maakte me echt altijd belachelijk maar ik nam het voorlief want alleen staan was voor mij geen optie. In de 5de klas, halverwege ongeveer, werd ik uitgenodigd voor een feestje van dat groepje en dat was eigenlijk best leuk. Er werd niet debiel gedaan enz. Ik was toen zogenaamd aangenomen door dat groepje, maar het pesten ging gewoon door. Het werd zelfs erger want ik kreeg ook flesjes water tegen me aangegooid en was altijd de klos bij wat voor grappen dan ook. Het pesten in de klas hield ook niet op en ik werd nogsteeds bij namen genoemd die volstrekt idioot waren.

Dit is zo doorgegaan totdat ik eindelijk mijn diploma haalde voor VWO en ik weg kon blijven van die kloteschool.
Nu ben ik dus 17 jaar oud en ben ik aanvankelijk gestart met geneeskunde. Maar hier ben ik erachter gekomen wat voor een achterstand ik eigenlijk heb in sociaal contact. Dit lukt mij namelijk maar net, bijna niet. Ik ben altijd gestrest als ik in de buurt ben van leeftijdsgenootjes (ik heb dan klamme handen, ik stotter, voel me ontzettend aangekeken door iedereen, etc.) en raak ontzettend in paniek als ik iets moet zeggen. Zo waren er een aantal voorstelrondjes in de verschillende lessen en bij elke rondje werd ik zo ontzettend gestrest dat ik dacht dat ik flauw ging vallen.
Mijn hart gaat dan ontzettend krachtig en supersnel kloppen, zodat ik ontzettend zit te schokken en beven, ik ga heel erg transpireren en al m''n spieren gaan strakstaan. Vooral mn buikspieren gaan dan ook steeds krampachtig samentrekken. Ik heeft ertoe geleidt dat ik ben gestopt met mijn studie, en nu helemaal niks doe. Ik vind ook echt niks meer leuk. Mijn hobby is lange tijd gitaar spelen geweest maar mijn interesse hierin heeft ontzettend geleden onder het pesten op de basisschool en middelbare school. (gitaarspelen was volgens klasgenootjes voor homo's) Ik heb nergens meer zin in, en het enige wat ik nog doe is computerspelletjes spelen om de tijd te doden. Ik voel me ongelukkig en weet niet hoe ik hiermee verder moet.

dingen die ik heb gedaan tijdens het pesten en daarna:
-> maatschappelijk werk: ik heb sociale vaardigheidstraining gehad in groepsvorm. Ik zat toen in de 3rde klas van de middelbare school.
-> indigo: ik heb toen met een man ong. 12 gesprekken gehad wat betreft het pesten en wat ik er aan kan doen. Irrationele gedachten speelde hier een grote rol, want ik denk altijd dat mensen negatief over mij denken.
-> psycholoog: Ik ben op dit moment 3 keer naar de psycholoog geweest die eigenlijk met mij hetzelfde wou doen als de man bij indigo heeft gedaan; het opstellen van een dagboek waarin ik mijn ervaringen/ gevoelens opschrijf en na ga of deze wel rationeel waren en waarom ik die gevoelens had, en verder wat ik de volgende keer kan doen in een nare situatie die ik die dag dan heb beleefd. Ik heb de psycholoog duidelijk gemaakt dat ik inzicht heb verkregen in deze methode maar dat het ook vooral mijn lichaam is wat zo ontzettend heftig reageert op eerder genoemde situaties, en dat ik met mijn hersens dit niet tegen kan gaan.
-> Ik heb toen van de huisarts oxazepam op recept meegekregen maar dit hielp nauwelijks. Ik begon eerst met 1 pil (10 mg) maar dit hielp niet tegen de zenuwen maar maakte me alleen wat suf in de bus naar de universiteit. Ik heb daarna 2 pillen genomen omdat ik die dag een presentatie moest houden, maar dit hielp ook niet. Mijn lichaam ging iets minder heftig te keer maar ik was des te meer duizelig en naar mijn mening hielp het niet naar behoeve.

Ik denk dat ik het hierbij laat, als iemand dit leest en hier zijn mening/ gedachtes over kan geven stel ik dat zeer op prijs.
Alle reacties zijn welkom!

Kees

swalsky
Hoi Kees,

Er is hier een topic op dit forum waar het specifiek gaat over 'restschade' de emotionele beschadiging die je overhoudt na het pesten. De een heeft er veel last van, de ander minder.

Wat ik typisch vind in je verhaal, is dat je omschrijft dat je op het moment dat je moet werken met leeftijdsgenoten, je heel veel stress ervaart: de trillende klamme handen, niet meer uit de woorden komen, etc.
Het is hier op het forum bekend dat er meerdere ex-slachtoffers leiden aan ptss. Dit vind ik hierop lijken. Ik ben geen psycholoog of zo, maar als dit idd zo is, dan is de behandeling van de psycholoog denk ik niet afdoende en moet er een ander traject gevolgd gaan worden.

Wat je zelf op korte termijn kunt doen:
- vertel in de groepjes waarmee je moet samenwerken wat er aan de hand is. Je zult merken dat er meer begrip zal zijn, dan je je kunt voorstellen, of een enkele rare reactie na, maar dan weet je ook direct wat je aan die persoon hebt. Je zult ook merken dat er personen zullen zijn die het voor je op gaan nemen.
- oefen hetgeen je wil gaan zeggen. Dit betekent dat als je iets wil gaan zeggen, je dit eerst in je hoofd tegen jezelf zegt en als het goed klinkt, dan pas in de groep zeggen. Dat maakt je dan misschien trager in de communicatie, maar als dit eenmaal lukt, gaat het vanzelf beter.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt,

Succes

Swalsky
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. hier klikken.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.