Om daar even op te reageren...
Mja, ik heb mensen vroeger gepest, uhm, met name Jeroen...
waarom ? je vond ze dom doen, en niet zoals iedereen uhm.. gedragen... zeg maar, ze doen anders als jou. zoals ook meerdere mensen ook zeggen, onzekerheid... ben zelf erg onzeker, en dan ben je indd al gauw bang om zelf gepest te worden.
Ook meelopen, was niet de enige, en je wilt bij de "groep" horen... en zelf niet gepest worden... je denkt veel aan jezelf, en niet aan anderen.
voorbeeldje: na het oefenen van de musical... (waar Jeroen, ik en nog een ander persoon) moesten zingen... (dat heette watervrees) hadden we waterwrat van gemaakt... kwam buiten, en dan hoor je ze al schreeuwen... omdat je dan bang bent om zelf gepest te worden (onzekerheid) ga je meedoen...
QUOTE(Legolas_Greenleaf)
Idem met pesten: "Jij draagt/luistert/kijkt geen <merk/muziek/programma>, dus jij bent stom". Dat kan niet, IMO. 
daarom deed ik het vroeger wel... nu doe ik precies het zelfde, zelf doen wat je wilt, om onderandere die reden pestte ik vroeger mensen
heb er nu spijt van, en zal het niet meer doen, weet nu nog beter wat je mensen aandoet, en je hebt zeker wel (ik iig, miss ook omdat ik 20 M van hem afwoon) in de gaten wat je mensen aandoet, als je pest... alleen je wou zelf niet gepest worden, dus ga je maar door... en het staat "natuurlijk stoer". tis heel lang doorgegaan, en de laatste keer dak iemand pestte, was op de middelbare school, in de 2e...
Denk er nu wel heel anders over... dat je gewoon de zwakke mensen uitkiest, zodat je erbij hoort.... vind ik NU gewoon dom, je kan ook anders doen om "erbij" te horen... ik denk er nu zo over... omdat je volwassener wordt denk ik, je gaat meer nadenken over de gevolgen wat je mensen aandoet, en hoelang hun dit blijft navolgen...
meer kan ik er eignelijk niet over zeggen, maar ik pestte omdat ik erbij wilde horen, onzeker was, en mensen "dom" deden... (anders, niet als "ons" zeg maar)
t heeft nu ook voor mij nu zo nadelen voor mij, zit er nu soms nog mee, maar is geen verwijt voor wat ik vroeger gedaan heb...
zo denk ik er nu over...
P.S. als je na het pesten zeg maar, weer vrienden wordt, krijg je pas goed door wat voorn schade je aanricht bij mensen....