Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Help, Alsjeblieft..
Pestforum, Forum tegen pesten! > Verhalen > Jouw verhaal
SixOneZero
Ik voel me nogal klote. Na de vakantie naar een andere school. Dat wordt vast weer hetzelfde als op mijn oude school. Ik ben altijd het meisje dat gepest wordt. Al jaren lang. Het ergste van alles is dat de pesters van mijn oude school ook naar deze school gaan. Alleen bij dat idee al heb ik helemaal geen zin om weer naar school te gaan. "De eenling, het meisje zonder vrienden". Hun opmerkingen hebben ervoor gezorgd dat het elke dag weer een zooitje is in mijn hoofd. Ik wordt er gewoon gek van. Iedereen die ziet dat ik gepest wordt, maar niemand die me helpt. Dat gaat al jaren zo. Voor mezelf opkomen durf ik niet. Ik heb alles al geprobeerd om van het gepest af te komen, echt alles. Mensen weten niet wat pesten met je doet. Ze denken dat schelden geen pijn doet. Dat doet het dus wel, erg veel pijn zelfs. Het is zelfs zo erg dat ik de dag voor de zomervakantie met een groot mes de school in ben gelopen met de bedoeling de pesters te vermoorden! Maar ik kon het niet, nog niet. Het pesten heeft een monster van mij gemaakt. Ik voel me gewoon hopeloos verloren. Elke keer word ik op allerlei manieren weer geconfronteerd met de pesters. Ik heb elke dag nachtmerries over ze. Als ik dan 's ochtends opsta ben ik gewoon kapot. Je gaat er aan onderdoor. Nog even en ik maak ze echt van kant. Wanneer stopt het? Elke dag wordt het gepest erger en elke dag gaan ze meer mensen tegen me opzetten. Het is klote als je in de school loopt en hoort dat er door iedereen over je gepraat wordt. Elke keer weer nieuwe roddels, waar nooit iets van waar is. Maar wat kan ik eraan doen, zij zijn populair, de hele school kent en gelooft ze. Niemand neemt ook maar de moeite om me te leren kennen, om naar mijn kant van het verhaal te luisteren. Niemand, zelfs de docenten niet. En dan ook nog eens op de schoolsite zetten dat er veel aandacht wordt besteed aan het anti-pestprotocol. Ik dacht dat een docent er voor je hoorde te zijn als je gepest werd, en er ook daadwerkelijk wat aan ging doen. Dat blijkt in de werkelijkheid toch wel even anders te zijn.
Langweg
Is een lastig en naar probleem en het lastige is dat de oplossing bij jezelf ligt. Welke stappen heb jij inmiddels ondernomen om het probleem aan te pakken?
SixOneZero
Ik heb al zo vaak met de mentoren en andere leraren gepraat. Ook de schooldirecteur wil me niet helpen. Elke keer als ik mijn probleem aan hun voorleg gaan ze zeggen dat ik niet zo moet zeuren, alsof ik er zelf om vraag gepest te worden. Ze zeggen dat ik de pester met rust moet laten. Ik krijg dus straf voor iets dat mijn pesters doen. Ik weet niet wie mij nu nog kan helpen.
Langweg
En je ouders? Weten die het?
swalsky
Hoi 610

Je weet vast dat we van hieruit niet meer kunnen helpen dan door ideeën of tips geven.
Wat ik heel goed snap, is dat iedere dag dat het pesten nog langer duurt en er dus niks aan gedaan wordt/is, is een dag te veel en een dag dat je dichter bij het punt brengt dat je zult knappen.

Ik denk dat je op dit moment nog maar 1 doel hebt: het pesten moet stoppen. Het maakt niet uit hoe, maar het moet stoppen.

Je zegt zelf dat je als eens met een mes op school hebt rondgelopen om het pesten op die manier te beëindigen. Ik weet dat mocht je ooit echt zover gaan om het zo te stoppen, het werkt niet. Met een mes naar iemand zwaaien, of zelfs steken, zal het pesten niet stoppen. Het enige wat het veroorzaakt, zijn hele nieuwe problemen voor jezelf en iedereen die je pestte kan gewoon doorgaan.

Wat kun je wel doen.
Het pesten is op dit moment zo erg, en zo veel, dat je er niet meer zelf uit komt. Ik denk dat je op zoek moet gaan naar volwassen persoon in je eigen omgeving die je wel nog vertrouwd. Dat kunnen je ouders, zijn, maar dat kan ook een ander familielid zijn of een goede kennis. Vraag eerst of deze persoon je wil helpen, en vertel vervolgens waar je mee zit, wat er gebeurd is, hoe je je voelt en dat je eigenlijk geen goede manier meer weet hoe je veilig verder kunt.
Maak een plan met deze persoon. Ga samen met deze persoon naar school toe en zorg dat er naar je geluisterd gaat worden.

Iets anders wat je ook kunt doen. Ga een soort dagboek/agenda bijhouden. Je hebt uiteindelijk bewijs nodig. In die agenda kun je bijhouden wat er door wie wanneer tegen jou gedaan is. Je kunt er ook bijzetten hoe je er zelf op gereageerd hebt of zelfs hoe de hele situatie verlopen is. Je kunt het zo uitgebreid maken als je wil.
Een school heeft namelijk nooit in de gaten wat er allemaal gebeurt binnen hun school. Zij kunnen nooit zien wat jij allemaal meemaakt.

Nog iets wat je kunt doen. Je krijgt dit jaar een nieuwe mentor. Een nieuwe mentor betekent nieuwe kansen. Je moet er niet direct te veel van verwachten, maar ga direct aan het begin naar die mentor toe en vertel dat je het afgelopen jaar gepest bent. Als het goed is, weet ze dit al omdat haar dit verteld is door de leerkracht die jouw mentor het vorig jaar was.
Op het moment dat je dit vertelt, hoeft er nog niks gebeurd te zijn, maar je kunt haar vragen om extra goed op te letten en je kunt haar ook vragen dat als er iets gebeurd, dat je direct naar hem/haar mag toegaan.
Het zal het pesten zelf niet direct oplossen, maar het geeft je wel iemand die op de hoogte is, van wat er aan de hand is. Wie weet is het en goede mentor en pikt deze het wel goed op waardoor er wel echt iets aan gedaan wordt. Ik weet vanuit mijn eigen school dat een andere mentor een hele hoop verschil kan maken.

Ik hoop dat je iets kunt met de tips,
Hou je sterk!

Swalsky
ikbenmezelf
hey sixonezero

ik weet niet of je hier nog wel eens kijkt maar ik gok het er toch maar op, ik las je verhaal omdat ik zelf vanavond terug aan het denken was aan de tijd (zo een 9 jaar geleden) dat ik zelf gepest werd.
Ik had het hier met wat mensen over en zij begrijpen ook echt niet wat het inhoudt om zo gepest te worden.
Het maakt je inderdaad kapot!!! En dat is wat ze willen...je kapot maken, mentaal, fysiek, lichamelijk op welke manier dan ook.
Dus hoe verschrikkelijk moeilijk dat ook is....maar LAAT JE NIET KAPOT MAKEN!
Je gunt die trieste mensen dat plezier toch niet? Zij moeten de rest van hun leven met zichzelf leven en met de verschrikkelijke dingen die ze jou aandoen!
Zulke mensen kunnen zichzelf alleen maar beter voelen door een ander zich rot te laten voelen!
Maar......als jij met dat mes de school in loopt en wat je er dan ook mee doet dan hebben zij gewonnen, dan zullen de (domme) mensen nog denken dat het aan jou lag.
Probeer zelf maar nooit zo te worden als die nare mensen en hoe veel mensen er ook lelijk tegen je doen, probeer zelf altijd een goed, aardig, behulpzaam en fatsoenlijk mens te zijn.
Want je lost er niks mee op om dat niet te zijn, je brengt jezelf alleen maar meer in de problemen.
Geloof mij maar want elk scenario van wat je met ze zou willen doen is bij mij ook door mijn hoofd gegaan. verymad.gif
Is er een oplossing voor je probleem?
Dat weet ik niet, maar stel je nou eens voor dat je de ergste pester eruit pikt en de eerst volgende keer dat er weer wat gezegd wordt loop je ernaartoe en zeg je tegen hem/ haar waar zo veel mogelijk mensen bij staan die aan deze zwakke onzin meewerken: "Ben jij nou echt zo zwak dat je je hiervan sterker gaat voelen?" Dan blijf je stil en kijk je die persoon met een strak gezicht aan, net zo lang tot er wat gebeurd.
Als die persoon iets terug zegt (het maakt niet uit wat, al is het dat jij triest bent, of hij/zij gaat staan schelden, of staan schreeuwen) dan wacht je tot het weer (redelijk) stil is lach je en zeg je: ""Ja...je bent dus echt zo triest". Dan draai je je om en loop je weg.
Mocht die persoon lichamelijk geweld gebruiken tegen jou (zou kunnen gebeuren, en is waarschijnlijk ook een van de redenen waarom je bang bent voor jezelf op te komen) dan zijn er zo mensen bij en wordt er misschien eindelijk eens wat aan gedaan.
Waar ben je bang voor??? Denk je dat een paar blauwe plekken meer zeer doen dan al deze pijn?
Ik kan je uit ervaring zeggen, blauwe plekken zullen weer verdwijnen maar de pijn die je nu voelt (al denken veel mensen dat dat niet zo is) is iets wat veel moeilijker uit te wissen is!
Je hebt niks te verliezen, EN JE MOET, je moet voor jezelf opkomen want niemand anders zal het doen!
Dat is nu zo en dat zal de rest van je leven zo zijn, je kan niet gaan zitten wachten tot iemand anders dit voor je oplost, dat heb ik ook heel lang gedaan en daar ben ik nog nooit wat mee opgeschoten!
Ik heb altijd gedacht dat ik maar niet te veel moest zeggen want anders zou het toch alleen maar erger worden, tot het uiteindelijk zo ver kwam dat ze het wel deden (lichamelijk geweld gebruiken bedoel ik) toen realiseerde ik me dat het niets uit had gemaakt, mijn niet voor mezelf opkomen was voor hun alleen maar een mooie reden om door te gaan..en door te gaan...en door te gaan.
En ik realiseerde me ook dat als ze je willen slaan/ schoppen of wat dan ook dan hoefde ik daar geen aanleiding voor te geven, als ze het willen doen ze het toch wel.
Heb je ze een aanleiding gegeven om je te pesten en je psychisch kapot te maken...? Nee toch! Denk je dat ze dan een aanleiding nodig hebben om je lichamelijk ook kapot te maken...? Natuurlijk niet!
Als ze het echt zouden willen zouden ze het zo zonder aanleiding doen. En begrijp me niet verkeerd hoor, ik wil niet zeggen dat ze het zullen doen! Ik denk eerder van niet maar ik probeer maar te bedenken waar je misschien bang voor bent.

En onthoud 1 ding heel goed!!: Jij bent een veel sterker mens!! Ook al zie je het misschien nu niet zo, het is echt waar en op een dag zal je terugdenken en je realiseren dat ik daar gelijk in heb!
Jij hebt dit nu al zo lang alleen overleefd, je hebt nog niets geks gedaan en dat ga je ook niet doen!
Je houdt de eer aan jezelf en zorgt dat je zelf nooit zo wordt en hopelijk zal je ook de kracht hebben om het voor een ander op te nemen als je ziet dat het gebeurd!
Maar het belangrijkste is nu eerst dat je het voor jezelf opneemt!!!

Die mensen hebben mij alleen maar sterker gemaakt en jou ook al voel je het nu misschien nog niet zo, wat je ook kan doen als je dit echt niet durft is elke keer als er ook maar het kleinste incidentje gebeurt opnieuw naar die directeur en je mentor en de vertouwenspersoon op school stappen, al is het 3 x op een dag, gewoon doen!
Dat doe je voor jezelf en je hebt niks te verliezen, jij moet goed zijn voor jezelf want zoals je gemerkt hebt doen niet veel anderen dat voor jou!
En ook heel belangrijk! schrijf alles voor jezelf op de datum, de tijd, de plaats, de persoon die het
doet, de personen die eromheen staan, ALLES!!!
Dat is allemaal bewijs!
En als jij maar bij elk incident naar die directeur, de mentor en de vertouwenspersoon stapt wordt het voor hun erg moeilijk om jou nog te negeren!!!

Ik wil je heel veel succes wensen en ik hoop dat je wat aan mijn adviezen hebt en onthou goed, voor jezelf opkomen dat durf je best wat als je dit allemaal kan doorstaan dan ben je echt zo sterk dat jij best voor jezelf op durft te komen!! Oefen het maar thuis voor de spiegel en als het mis gaat geeft niks, respect kan je niet van ze verliezen want dat hebben ze toch niet voor je!
En dan kan je ten minste al heel trots op jezelf zijn dat je het geprobeerd hebt, dat kan je van al die zwakke pesters niet zeggen!
Zet hem op en geloof nooit een woord van wat ze zeggen!!!

Groeten van ikbenmezelf (en dat ben jij ook en je bent perfect zo!)
Martin
Stinafo heeft een voorlichtingspakket ontwikkeld voor scholen over pesten. Op www.watjepestbenjezelf.nl staat wat informatie over het lespakket.
Misschien kan je aan de mentor op je nieuwe school vragen of ze een keer aandacht willen besteden aan pesten op school. De pesters van je vorige school kunnen zich nu misschien wat "ouder" voelen en zullen misschien beseffen wat ze aanrichten met pesten. Heb je al nieuwe vrienden op je nieuwe school?
Anonimous
Zoals ik in een andere post ook had gezegt : denk niet dat je zielig bent (positief bedoeld), want dat ben je zeker niet! die pesters zijn nog altijd zieliger als jou om jou te pesten, de meeste kinderen denken ik ga niet naar de leraar(es) als ik gepest word want straks vind iedereen me een zielige veraad(st)er, maar denk is : vind jij iemand een zielige verader als diegene naar de leraar(es) stapt? Ik neem aan dat de antwoord daarop nee is, dus waarom zouden andere mensen jij dan wel een zielige verader vinden?

Je moet juist meteen als je gepest word naar de leraar, want als de pester weet dat hij/zij straf krijgt als hij/zij het nog een keer doet houd diegene erwel mee op.

Ik neem aan dat de antwoord nu is : Maar ik ben al heel vaak naar leraren geweest. Blijf gewoon gaan, en ik zeg niet dat je liegt maar docenten zijn ook geen monsters, als je zegt dat iemand je pest helpen ze je heus wel.
swalsky
QUOTE(Anonimous @ Sep 22 2009, 16:36 ) *
Ik neem aan dat de antwoord nu is : Maar ik ben al heel vaak naar leraren geweest. Blijf gewoon gaan, en ik zeg niet dat je liegt maar docenten zijn ook geen monsters, als je zegt dat iemand je pest helpen ze je heus wel.

Hier heb je zo verschrikkelijk gelijk in!
Martin
Inderdaad, als je naar de leraren en directie blijft gaan met je klachten, dan zullen de leraren op een gegeven moment ook bij zichzelf gaan denken of je aan het "zeuren" bent of dat er een kern van waarheid in je verhaal schuilt. De leraren zullen jou dan vanzelf in de gaten gaan houden en op een gegeven moment inzien wat er daadwerkelijk aan de hand is op jouw school.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. hier klikken.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.