Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Autistisch Kind Van School Gepest
Pestforum, Forum tegen pesten! > Verhalen > Actualiteit
Boogschutter
Autistisch kind in Someren van school gepest

SOMEREN - Een 12-jarig autistisch meisje uit Someren zit sinds maandag thuis omdat sbo-school De Brigantijn haar veiligheid niet kan garanderen.

Het kind uit groep acht wordt sinds maanden door een groepje medescholieren gepest. Haar vader Hans Kievit heeft aangifte gedaan. Politie en enkele ingevoerde bronnen rondom de school bevestigden vrijdag het verhaal.

Het meisje heeft pdd-nos, een vorm van autisme waardoor ze minder sociaal vaardig is. Ze zit daarom op een school voor speciaal basisonderwijs.

Dreigement

Het pesten vindt plaats op school en in de privésfeer. De zaak escaleerde afgelopen weekend toen op een auto van Kievit een dreigement aan het adres van het meisje was gekerfd.

De vader deed daarop maandag aangifte van vernieling. Later volgde op advies van zijn raadsman een tweede aangifte, wegens doodsbedreiging.

Veiligheid

Kievit kreeg van de schoolleiding te horen dat zijn dochter beter thuis kon blijven. De Brigantijn kon niet voor haar veiligheid instaan, werd hem verteld. Een tweede gesprek tussen Kievit en de school leverde donderdag geen resultaat op.

Directeur Arie Boertjes van De Brigantijn wil niets kwijt over de kwestie 'in het belang van alle kinderen'. Wel zegt hij dat er een onderzoek loopt. Zodra de feiten bekend zijn, zullen de betrokken ouders volgens hem worden aangesproken.

Gesprek

Vader Kievit zegt dat de school weet wie de pestende scholieren zijn. Hij gaat dinsdag opnieuw met de schooldirectie in gesprek. Tot die tijd blijft zijn dochter thuis.

De leerplichtambtenaar van de gemeente Someren is op de hoogte gesteld van de situatie.

© ANP
Boogschutter
Dit is al de tweede keer in Nederland in nog geen twee maanden tijd, dat een scholier "weggepest" wordt en dat de school niet direct ingrijpt.
Onder het mom van wij kunnen niet instaan voor de veligheid van de scholier, dus moet ze maar thuisblijven in afwachting van het onderzoek.
Wat is dit in godsnaam voor instelling ?
Alle kinderen zijn toch leerplichtig en in zulke gevallen moeten ze maar thuisblijven ?
Wat vind de Onderwijsinspectie hiervan ? Gaan de ouders nu een boete krijgen, omdat hun kind "spijbelt ?"
Het slachoffer zit thuis, terwijl de aanstichters vrolijk op school rondlopen.
Ik vind, dat er wat moet veranderen en heel snel. Dit kan gewoon niet en dit mag gewoon niet. Door de desbetreffende scholier naar huis te sturen, maak je het alleen maar erger. Naast dat de scholier niet op school mag komen en de pestkoppen nog "vrij" rondlopen, vind ik dat je als school door zo'n actie nog extra benadrukt dat je niet achter deze leerling staat. Je geeft ze in principe nog een trap na. Ik kan mij voorstellen, dat iemand hierdoor helemaal de vernieling in geholpen wordt.

Ik stel voor, gooi dat hele pestprotocol op de schop, want het werkt gewoon niet. Zolang men weigert om gelijk in actie te komen, daadkrachtig op te treden richting de pestkoppen en het slachtoffer in bescherming te nemen en te helpen, houdt het pesten niet op. Er moet een duidelijk signaal afgegeven worden. Pesten wordt gelijk afgestraft en de school staat achter het slachtoffer.

Als oud-pestslachtoffer had ik dit dus absoluut niet gepikt als dit 1 van mijn kinderen was overkomen. Het is absoluut geen voorbeeld, maar ik had er toch wel voor gezorgd, dat bepaalde mensen in het ziekenhuis terecht waren gekomen.

Ik word kotsmisselijk van zulke berichten.
Brilletje
Ik ben het helemaal met je eens Boogschutter. Het hele pestsysteem is eerder in voordeel voor de pesters dan voor het slachtoffer. Bij mij op school heerst er een soort "Het zal wel de schuld van de gepeste zijn" houding, die wordt versterkt door het argument "Pesten maakt een kind juist weerbaarder". Het verandert nu, beetje bij beetje, maar toch vind ik het nog steeds idioot. Wanneer dringt het eindelijk door dat de gepeste een slachtoffer is en niet verantwoordelijk voor het gedrag van anderen? En wat verwacht de school dan precies van het gepeste kind op zich? Dat het zich aanpast? Nou ja als ik me had "aangepast" zat ik nu met contactlenzen, gel in mijn haar en een opkomende schorsing. ( Oh Godzijdank ben ik mezelf gebleven smile.gif )

In ieder geval als je een beetje anders, uniek, of zelfstandig bent ( En in mijn opinie zijn dat juist hele goede eigenschappen) en een paar mensen in de klas hebt zitten die zichzelf boven jou willen verheffen om zelf niet gepest willen worden, dan ben je echt genaaid. Door de school en de pester.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. hier klikken.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.