Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Verhaal
Pestforum, Forum tegen pesten! > Verhalen > Jouw verhaal
laugsj
hallo,

hier is mijn (kort) verhaal en zou graag tips krijgen

ik ben nu 16 jaar het begon allemaal in de basisschool daar werd ik gepest daardoor heb ik denk ik een sociaal probleem en zeg ik soms dingen die niet kloppen en kan ik niet goed omgaan met mensen

in het middelbaar was het allemaal veel beter de eerste 3 jaren en vorig jaar heb ik een paar dingen gezecht die ofwel niet kloppen of gewoon stom zijn om te zeggen. bv tegen iemand zeggen die ik dacht te vertrouwen dat ik verliefd was op een meisje die is dat gaan doorvertellen en zij is mij gaan haten bla bla. maar trug naar het pesten

mijn probleem: hoe moet ik hier mee omgaan/wat kan ik er aan doen
ik heb er al een paar keer op willen slaan maar ik hou helemaal niet van vechten

sorry voor dit verward verhaal maar ik ben zeer ongelukkig nu ongeveer 6 jaar gepest groeten
Thijs
QUOTE(laugsj @ Sep 18 2008, 20:58 ) *
hallo,

hier is mijn (kort) verhaal en zou graag tips krijgen

ik ben nu 16 jaar het begon allemaal in de basisschool daar werd ik gepest daardoor heb ik denk ik een sociaal probleem en zeg ik soms dingen die niet kloppen en kan ik niet goed omgaan met mensen

in het middelbaar was het allemaal veel beter de eerste 3 jaren en vorig jaar heb ik een paar dingen gezecht die ofwel niet kloppen of gewoon stom zijn om te zeggen. bv tegen iemand zeggen die ik dacht te vertrouwen dat ik verliefd was op een meisje die is dat gaan doorvertellen en zij is mij gaan haten bla bla. maar trug naar het pesten

mijn probleem: hoe moet ik hier mee omgaan/wat kan ik er aan doen
ik heb er al een paar keer op willen slaan maar ik hou helemaal niet van vechten

sorry voor dit verward verhaal maar ik ben zeer ongelukkig nu ongeveer 6 jaar gepest groeten

Hoi laugsj,
Ik vind het heel moeilijk om hierover te praten omdat ik denk ik 'hetzelfde ben' als jij.
Vaak zeg ik ook dingen die stom zijn om te zeggen, of misschien totaal niet belangrijk zijn.
Het probleem is alleen, dat ik niet aanvoel, of niet begrijp dat dit niet belangrijk is.

Specifiek over jou. Slaan helpt eigenlijk nooit. Al zouden mensen ophouden met pesten als je iemand in elkaar slaat, wat ze waarschijnlijk niet doen als je slaat of vecht omdat ze dan wraak ofzo willen, door geweld vind niemand je aardiger. Hooguit worden mensen dan bang voor je, en daar maak je ook niet (de goede?) vrienden mee.

Eerst moeten we kijken naar het probleem, wat mij vrij duidelijk lijkt. Jij wordt gepest.
Hoe komt het is de volgende vraag. Je vertelde dat je denkt dat je een sociaal probleem hebt.
Ik denk ten eerste dat pesters dat hebben, en ten tweede... pesters moeten gewoon iemand hebben.
Ik heb zelf nooit iemand gepest maar ik denk er altijd aan als een verslaving. Het maakt de pesters niet uit wie ze pesten of waarom, maar eigenlijk alleen maar dat ze *iemand* pesten.
Ik hoop dat je het niet ziet als jouw schuld dat jij gepest word.

Ok, hoe je het kan aanpakken. Pesten heeft met een paar groepen te maken. Mensen die pesten, die zijn een beetje de 'leiders', al klinkt het stom. Ik wil pesters niet generaliseren maar om nou met deze mensen te gaan praten is niet altijd een goed idee. Dan nog een groep, namelijk mensen die de pesters volgen/jou geen steun geven. Deze groep wil meestal op goede voet staan met de pester, of dat nou is omdat ze die aardig vinden of omdat bang zijn voor de pester. Deze groep zitten best wat mogelijke 'medestanders' voor jou bij.
Je hoeft er niet op te rekenen dat iemand je opeens gaat beschermen, maar als ze jou niet meer pesten valt het ook weer mee, en veel ervan vinden je misschien wel aardig maar zijn dus bang voor de pester.

Verder zou ik zo denken: Pesters zijn jou niet waard. Vaak zijn ze jaloers op iets wat jij hebt of kan wat ze zelf niet hebben, bijvoorbeeld respect voor anderen.

Als je echt denkt dat je een probleem hebt met dingen zeggen en sociaal niet goed bent kan je hulp zoeken. Natuurlijk bij vrienden familie en kennisen, maar ook 'professionele hulp'. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nooit heb kunnen opschieten met psychiaters en andere soort 'praatdokters', maar het kan zijn dat deze mensen voor jou wel 'werken'.
Weet hierbij dat ik *zeker* niet bedoel dat jij een psychiater nodig hebt omdat er wat aan je mankeert.
Wel mankeert er iets aan je situatie als je gepest word, en erover praten met iemand die goed kan praten over dat soort dingen kan enorm opluchten.

Als dat niet voor je werkt, heb je natuurlijk nog dit forum, in ieder geval mij om mee te praten. Voel je vrij om me een ‘websitemailtje’ te sturen, ik wil je echt heel graag helpen hierbij.

Ik heb nu alleen vechten afgekeurd en praten aangestipt, maar echt veel meer is er ook niet te doen. Dat klinkt negatief, maar praten kan zo veel bereiken.
Praat bijvoorbeeld eens met een leraar/lerares, je ‘mentor’ of niet is moet je zelf kiezen, hierover.
Het gaat er niet om dat de pester(s) worden gestraft, maar dat jij geen last meer van ze hebt.

Ik hoop heel sterk dat je hier wat aan hebt, en nogmaals, stuur mij een berichtje of post hier nog eens als je dat wilt.

Thijs
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. hier klikken.
Invision Power Board © 2001-2010 Invision Power Services, Inc.