Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Mijn Verhaal
Pestforum, Forum tegen pesten! > Verhalen > Jouw verhaal
Elisa
Hallo,
Ik had net een heel verhaal af en toen klikte ik het per ongeluk weg...
Ik weet niet of hetgene dat ik nu meemaak pesten is, maar ik wil het heel graag kwijt.
Een paar feitjes: Ik ga elke dag alleen naar school (55 minuten heen en terug), ik heb geen vrienden (wel mensen die een beetje aardig zijn, maar mij vergeten als het nodig is), ik ben onzeker, goede mentoren zijn verleden tijd en praten met mijn ouders en/of broers vind ik moeilijk.
Ik zal het proberen uit te leggen. Ik heb vier jaar middelbare schoog achter de rug en die waren verre van gemakkelijk voor mij (niet wat cijfers betreft). Ik had veel ruzie met mensen waarvan ik dacht dat ze mijn vrienden waren en achter mijn rug om werd er geroddeld over mij. Ik werd uitgelachen, uitgescholden, vernederd en onzeker gemaakt. In het begin had ik een super mentor die mij echt overal probeerde te helpen waar hij kon, maar het ging maar door. Ik probeerde uit alle macht vrienden te krijgen. Ik bood mensen dingen aan, verklikte (tot mijn hele grote spijt) dingen om maar respect te krijgen. Uiteindelijk heeft alles averechts gewerkt. Zo af en toe vlogen er personen voorbij waar ik wat mee optrok, maar zij lieten mij gewoon links liggen op het moment dat ik begon te denken dat ze me wel mochten. Ze deden bot, negeerden me, werden kwaad of zetten hun ouders tegen mij op.
Voor de grote vakantie waren er wel wat mensen waar ik mee naar school fietste af en toe. Voor mij is het schooljaar weer begonnen nu en toen ik iemand vroeg of ik mee mocht fietsen zij deze nee, terwijl ik dacht dat ze me wel aardig vond.
Mijn nieuwe klas is verschrikkelijk. Er zitten mensen in die domme opmerkingen over mij maken en mij heel erg onzeker maken. Bovendien is het nu in het begin van elke nieuwe les een gevecht iemand te vinden naast wie ik kan zitten. Ik vermoed dat ik haast elke les alleen zal zitten, vooraan in de klas waardoor ik niet in de gaten heb wanneer er weer eens over mij gepraat wordt. Soms durf ik me in lessen nauwelijks te bewegen of voor me te kijken: bang om weer een opmerking naar mijn hoofd geslingerd te krijgen.
In de pauze zit ik bij een groep, dat wel, maar die groep is niets meer dan een groep van een stuk of 20 mensen die mij negeren. Ze accepteren mij, maar daar blijft het bij. Ik praat ook wel wat met ze, maar dat gaat over lessen enzo, niet iets dat me écht bezig houdt zoals de mensen die me uitschelden.
Ik zie nu ontzettend op tegen morgen, ook al is het pas de tweede dag van het nieuwe schooljaar.
Ik heb geen idee of dit pesten is.
Painkiller
ja dit valt onder pesten, ook dat negeren wat je op het laatst zegt valt onder pestgedrag.

Het is moeilijk om je tegen pestgedrag te verzetten.
Je moet goed zoeken naar de methodes om het iig al te minderen.

Ik vind het herkenbaar dat je eigenlijk het tegendeel bewezen krijgt als je denkt dat iemand je wel mag.
Ook een enorm stuk fietsen elke dag, dat is echt afzien. Zeker als je niemand hebt om met mee te fietsen.

Wat ik me afvraag is of jijzelf een mogelijke oorzaak ziet bij jezelf en bij de anderen, wat het pestgedrag veroorzaakt.
Vaak komt het voort uit jalozie.
De oorzaak ligt dan niet bij jou, maar bij hun kijk naar jou toe. Die kijk moet je dan zien te veranderen.

Meestal ligt de oorzaak in jalozie en/of disrespect.

Ga voor jezelf na wat een mogelijke oorzaak is. Daarna zal ik weer reageren zodat ik je een paar dingen kan vertellen over wat je kunt doen ertegen.

iig wens ik je voor morgen het beste toe op school. Alleen zitten is niet zo heel erg hoor, kun je goed de lessen volgen, en het klinkt grappig, maar je kunt vaak ook meer flikken bij de docenten, die kijken meestal toch naar achteren omdat daar de etterbakken vrijwel altijd gaan zitten wink.gif Ze laten wat meer toe en vaak krijg je wat meer van ze gedaan. Maar ga niet steeds met je vinger omhoog zitten, ookal weet je het nog zo goed: geef anderen ook een kans smile.gif
marvineerhart
Als je ziet dat er nog meer mensen in je klas worden gepest..

Ga dan naar diegene toe en vertel je eigen verhaal en laat diegene zijn/haar verhaal aan jou vertellen(dit moet wel op ''veilig grondgebied'' bijv bij je thuis)
Is dit bovenstaande niet mogelijk.

Ga dan gewoon proberen met diegene op te schieten.. samen sta je sterk, en degene die worden gepest hebben er zelf ook weer een vriend/vriendin bij.

Laat niet zien dat je in een dip zit want dat zien de ''pesters''
Je moet absoluut niet vragen of hij/zij je vriend/vriendin wil zijn, diegene zal denken dat je geen vriend/vriendin hebt, dit gaat allemaal vanzelf.
Heb je pauze's? Ga dan in de pauze's met hij/zij een leuk praatje maken. Dan ga je vanzelf die dag een beetje met elkaar opschieten.
Ga dus ook absoluut niet vragen of je met iemand mee mag rijden naar school,gewoon als je diegene tegenkomt naast hij/zij gaan fietsen. Diegene vind dat op dat moment vast niet erg.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
biggrin.gif
Elisa
Vandaag ging het redelijk, wat wil zeggen dat ik maar een paar nare opmerkingen heb gehoord. Dit komt doordat we met veel vakken zelfstandig mochten werken en bijna iedereen ging toen het klaslokaal uit. Verder heeft vandaag bijna niemand iets tegen mij gezegd en twee keer liepen er mensen van me weg terwijl ik met ze aan het praten was (dit viel me op, want sinds dit schooljaar is dit al een stuk of 8 keer gebeurd).
Ik denk niet er iets aan mij is om jaloers op te zijn, ik ben eerder jaloers op anderen: zij hebben vrienden, zij zijn goed in dit enz. Ik haal goede cijfers, maar dit is weer een reden om me voor stuud uit te maken.
In de vakantie heb ik me voorgenomen me zodanig te gaan gedragen dat ook ik iemand kan zijn die anderen graag zien, maar ik denk dat ik dit niet kan/durf waar te maken. In de loop der jaren bouw je een reputatie op en wanneer je even iets anders probeert, zetten anderen je weer keihard op je plaats.
Een oorzaak is denk ik ook dat ik heel erg onzeker ben. Ik heb er zo'n training voor gehad, maar die heeft niet echt geholpen omdat ik niet durfde mezelf bloot te geven. Mensen die gauw hun mondje klaar hebben maken hier vaak gebruik van.
Ik vertelde dat er een paar aardige mensen zijn die mij vergeten wanneer het nodig is. Ik weet niet echt hoe dit komt. Als het moet, als zij het zouden vragen, zou ik alles voor hen doen, maar dit is niet wederzijds.
In mijn klas zit wel iemand waar ook nare opmerkingen over worden gemaakt. Ik vind hem heel aardig, maar het lijkt net of hij er zich niets van aantrekt. Ik heb dan het gevoel alsof ik ertussenin sta. Ik voel me heel stom als het gebeurt, maar praat er niet over omdat hij het er niet over heeft. Vandaag zei hij bijvoorbeeld iets tegen mij en iemand anders (waar ik in de pauze bij zit) kwam ertussen en deed zo ongelooflijk tegen hem, maar hij reageerde er niet op. Ik voelde me echt opgelaten hierdoor, want hij is altijd heel erg aardig en behulpzaam.
Wat plaatsen betreft, er zullen er nog een aantal verdeeld worden. Ik zit nu bij 2 vakken alleen en bij drie vakken naast mensen die me eigenlijk in het verleden pijn hebben gedaan. Ik kwam naast iemand te zitten waarmee ik eerst "vrienden" was, maar toen ging zij over mij roddelen en zette ze mensen tegen mij op. Naast haar was de enige overgebleven plaats en ik zag de afkeer op haar gezicht toen ik ging zitten. Iemand anders waar ik naast zit hoort bij een groep die mij voor van alles en nog wat hebben uitgemaakt. Vorig jaar zat zij in een klas en ik hoorde dat daar heel veel over mij gezegd werd in negatieve zin en bijna al deze mensen zitten nu bij mij in de klas. Ik heb nu van zes vakken nog geen plaats.
Morgen heb ik Engels van een leraar waar ik heel erg veel respect voor heb. Het is super jammer dat ik in deze klas zit, want zodra ik aan het woord kom begint iedereen weer.
hsbb16
Wat is je leeftijd als ik vragen mag? Maar het pesten is dus eigenlijk vooral verbaal, of ook fysiek? Het moeilijke voor de docent is juist het zien dat er gepest word, omdat dit vaak gewoon erg subtiel gebeurt, en dus dan bijna niemand is die je dan evt kan helpen.
Elisa
Ik ben 16. Het is vooral verbaal. Een enkele keer was het anders (wc open maken terwijl ik erop zit en daarna nog een keer bijvoorbeeld).
Docenten zien het inderdaad niet en diegene die wel iets doorheeft, doet er niks aan. Er zijn ook leraren die vrolijk meedoen.
Ik heb het een en ander aan mijn ouders verteld en zij gaan nu met mijn nieuwe mentor praten. Ik ken mijn mentor niet goed, dus weet niet echt wat ik moet verwachten. Ik hoop niet dat de mentor aan iedereen gaat vertellen wat ik voel/vind, want dit is al eens gebeurd en toen kreeg ik in de pauze een lading scheldwoorden over mij heen en werd het alleen maar erger.
hsbb16
QUOTE(Painkiller @ Aug 27 2008, 23:11 ) *
ja dit valt onder pesten, ook dat negeren wat je op het laatst zegt valt onder pestgedrag.

Het is moeilijk om je tegen pestgedrag te verzetten.
Je moet goed zoeken naar de methodes om het iig al te minderen.

Ik vind het herkenbaar dat je eigenlijk het tegendeel bewezen krijgt als je denkt dat iemand je wel mag.
Ook een enorm stuk fietsen elke dag, dat is echt afzien. Zeker als je niemand hebt om met mee te fietsen.

Wat ik me afvraag is of jijzelf een mogelijke oorzaak ziet bij jezelf en bij de anderen, wat het pestgedrag veroorzaakt.
Vaak komt het voort uit jalozie.
De oorzaak ligt dan niet bij jou, maar bij hun kijk naar jou toe. Die kijk moet je dan zien te veranderen.

Meestal ligt de oorzaak in jalozie en/of disrespect.

Ga voor jezelf na wat een mogelijke oorzaak is. Daarna zal ik weer reageren zodat ik je een paar dingen kan vertellen over wat je kunt doen ertegen.

iig wens ik je voor morgen het beste toe op school. Alleen zitten is niet zo heel erg hoor, kun je goed de lessen volgen, en het klinkt grappig, maar je kunt vaak ook meer flikken bij de docenten, die kijken meestal toch naar achteren omdat daar de etterbakken vrijwel altijd gaan zitten wink.gif Ze laten wat meer toe en vaak krijg je wat meer van ze gedaan. Maar ga niet steeds met je vinger omhoog zitten, ookal weet je het nog zo goed: geef anderen ook een kans smile.gif

Volgens mij is van die groep in de pauze dat negeren niet zozeer pesten, maar meer dat er geen aansluiting is met die groep, en de groep haar misschien nog niet zogoed kent?
Wellicht is het beter om 1 op 1 contact te maken, hierin word de sfeer minder door de groep beinvloed. Ik weet overigens precies hoe het voelt ik zo'n klas. In het verleden heb ik hier ook jammergenoeg mee te maken gehad, waarbij er ook volop over mij geroddeld werd, en nare opmerkingen gemaakt, en bedreigd. Ik raad je aan om spoedig... mocht je ooit echt dagelijks verbaal vernederd worden toch maar even onder vier ogen met een docent, of mentor te praten.

Wat ik hieruit mag concluderen is dat jejezelf niet op je gemak voelt in de groep, en dat je nu al in de groep word verbaal gepest? Wat zeggen ze over jouw als ik vragen mag? Want doen ze het individueel, of in een groep, en is er één echte leider?
Elisa
Ik ga binnenkort met mijn mentor praten hierover, die lijkt me erg aardig en is niet zo als sommige andere leraren.
Een op een contact heb ik vaak geprobeerd, maar met deze groep is het zo, dat ze nooit alleen zijn. Wanneer ik wat zeg, krijg ik een kortaf of geen antwoord terug.
Ik zeg liever niet letterlijk wat ze allemaal over mij zeggen, voor het geval dat iemand dit leest en herkent.
Het is in ieder geval zo dat het van nare opmerkingen en vernederingen naar (overdreven) nadoen is gegaan. Ik had vandaag het tweede uur gym en vond het verschrikkelijk. Iedereen (en dan ook écht iedereen) lachte mij uit toen ik iets fout deed en twee mensen deden mij na en zeiden ontzettend veel nare dingen (bijv. dat ik een "eendenkont" heb). Dit beeldden ze ook uit. Bovendien: de leraar deed er helemaal niets aan. Hij hoorde alles en deed even later gewoon mee! Ik voelde me vreselijk. Later zat ik helemaal alleen in het kleedlokaal.

hsbb16
Een hele groep zei dat dus tijdens de gym, of was er eigenlijk meer 1 leider met zijn meelopers? Wel dom, en vreemd gedrag van gasten die al 15 a 16 jaar zijn. Het beste is toch eigenlijk om het te negeren lijkt mij, want als je reageert vinden ze het juist leuk. Probeer er gewoon boven te staan.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. hier klikken.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.