ik ben ronnald, iedereen kent me als ron.
ik zit in de 3e klas vmbo gl/tl
ik woon in een pla dorp waar alles kan en iedereen elkaar kent.
op de basisschool in mijn kleine dorp (80 mensen op die school totaal) werd nooit gepest.
iedereen was gezellig en ik kon goed opschieten met iedereen.
vanaf mijn 6de gaat het slecht op school, uiteindelijk blijf ik zitten in groep zes.
2 jaar later komen ze er achter dat ik dyslectisch ben en ADD heb (nee geen ADHD), maar daar zijn ze laat mee.
ik krijg een enorme leerachterstand en krijg een te laag advies voor de brugklas.
ik ga naar de brugklas van een vmbo school in de grote stad.
geen van mijn vrienden gaat daar naar toe maar we hadden elkaar beloofd dat we niet uit elkaar zouden groeien. (is ook niet gebeurd,zal nooit gebeuren)
maar de brugklas is raar, er zitten maar 5 jongens in de klas, ik en 4 anderen voor de rest bestaat alles uit meiden.
helaas kennen de jongens elkaar al heel goed en zijn niet berijd met me om te gaan omdat ik een bloempot kapsel heb.
een kwart jaar zit ik alleen in de pauze.
maar later besluit ik bij de anderen jongens te gaan zitten.
die schijnen veel vrienden te hebben buiten de klas.
ze kraken me af met alles wat ik doe, tenzij ze me nodig hebben.
de eenige reden dat ik met ze om ga is dat i anders alleen zit (al zit je alleen word je echt heel erg gepest)
met de kleine dingen die ik zeg word ik gepest, al mijn zelfvertrouwen gaat naar de knoppen...
uiteindelijk zeg ik hele maal niks meer en zit ik alleen nog maar te fantaseren of te werken in de klas.
oja, ik blink uit in alle vakken, wiskunde, engels, gym, drama, kunst, houtbewering, metaaltechniek, handarbeid, enz, alleen nederlands lukst niet.
door de fout die de school maakte zit ik op een te laat nivau en het nieuwen leerprogramma van school stimuleert het heel erg waardoor ik hoog boven het nivau van de klas uikom.
over het pesten vertel ik niks tegen de docenten, de jongens waarbij ik zit kennen te veel mensen en al vertel ik het aan ze en hun gaan klagen mogen die mij allemaal niet meer.
het lukt niet om naar havo te worden overgeplaatst op een school binnen de scholengemeenschap, dat kan pas na het 4e schijnt
na 2 jaar al mijn zelfvertrouwen te verliezen kom ik in het derde.
ik ben nivau gl/tl gaan doen en de klas is gelukkig helemaal opgesplitst.
ik zit nu in een klas met heel gezellige mensen, alleen vinden ze het raar dat ik altijd zo stil ben.
ik weet ook niet wat ik moet zeggen...
naast al die gezellige mensen is er ook 1 iemand die de nijging heeft me te pesten, een jongen die van havo naar gl is overgeplaatst.
ongeveer na een kwart jaar liet ik mijn haar veranderen door iets wat de meesten mensen hebben
iedereen mag me opeens meer, en de overduidelijke leider van de groep(die zelf niet pest maar wel de eenige pester in de klas onder druk zet) daar kan ik ook wel goed mee op schieten.
mijn zelfvertrouwen groeit en ik zorg dat er niks meer is om me voor te pesten, de gene die de nijging had om te pesten zag ook al in dat het geen zin had.
het is een klein klasje met allemaal verschillende soorten mensen.
maar wat is er nou gebeurd...
op een dag kom ik de vier jongens tegen in de gang en door 1 snelle opmerking werd een heel groot deel van mijn zelfvertrouwen weer afgebroken,
en het blijkt dat een paar meiden die met hun omgaan de zelfeden opmerkingen naar me maaken wat het voor mij 3 keer zo erg maakt, omdat het nu een groteren groep mensen is dan 4 waar ik bang voor ben.
want die meiden zijn bevriend met een heel aardige
ik ben bang dat ze die opmerkingen aan haar doorvertellen en dat zij het ook tegen me gebruikt.
ik heb kans ze morgen op school tegen te komen.
daar ben ik het meest bang voor van allemaal, ik ben nog nooit zo bang geweest, zelfs niet in het eerste.