Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Kamer Eist Meer Aandacht Voor Pesten Op School
Pestforum, Forum tegen pesten! > Verhalen > Actualiteit
Boogschutter
Kamer eist meer aandacht voor pesten op school
Uitgegeven: 17 januari 2008 18:33
Laatst gewijzigd: 17 januari 2008 19:16

DEN HAAG - De Tweede Kamer wil meer aandacht voor pesterijen tussen leerlingen. Pesten is vaak een voorbode voor geweld door scholieren.

Dodelijke ruzies zoals in oktober vorig jaar moeten daarmee worden voorkomen.

Donderdag hebben Kamerleden hierover overlegd met staatssecretarissen Marja van Bijsterveldt en Sharon Dijksma van Onderwijs. Leerlingen die vaak gepest worden, kunnen uit frustratie op medescholieren inslaan.

Internet

Veel jongeren verkiezen de anonimiteit van internet om klasgenoten te kwellen. Seksadvertenties met gemanipuleerde foto's of filmpjes waarin een leerling in elkaar wordt geslagen, zwerven rond op sociale netwerken op internet.

CDA, PvdA en GroenLinks willen daarom dat internetproviders deze pesterijen zo snel mogelijk verwijderen. De VVD en de SP vinden dit een sympathiek idee. Zij vragen zich alleen wel af of het plan is uit te voeren. Zo bevinden veel sites zich in het buitenland.

Leraren

Om treiteraars aan te pakken, willen SP, GroenLinks en PvdA verder dat leraren het beter leren herkennen als pesterijen zich voordoen onder leerlingen. Volgens staatssecretaris Dijksma kunnen docenten al op een speciale website tips krijgen om pesten te herkennen. Kamerlid Martin Bosma van de PVV erkent dat discriminatie een vorm van pesten is.

Politie

Eind vorig jaar kondigde staatssecretaris Van Bijsterveldt extra maatregelen aan om de veiligheid in en om scholen te verbeteren. Zo moet de politie, afhankelijk van de behoefte van de school, duidelijk in het schoolgebouw aanwezig zijn.

Ook moeten alle scholen alle ernstige geweldsincidenten registreren. Op dit moment doet ruwweg de helft van de scholen dat niet, uit angst voor een slechte naam.

Kleinere scholen

SP, PvdA, GroenLinks en D66 zien daarnaast graag dat scholen kleiner worden. Op veel grote instellingen zijn leerlingen anoniem en ontbreekt de sociale controle. "De menselijke maat is cruciaal voor de veiligheid op school", zegt Staf Depla van de PvdA.

Ook het CDA wil dat leerlingen zich niet verloren voelen op school. Volgens Kamerlid Jan Jacob van Dijk is dat echter ook mogelijk op grotere scholen. Deze moeten er wel voor zorgen dat de scholieren met een beperkt aantal medeleerlingen en docenten te maken krijgen.

Bunkers

Hoewel zowel de staatssecretarissen als het parlement inzetten op extra maatregelen om de veiligheid op scholen te vergroten, zijn de meeste partijen het erover eens dat scholen geen bunkers moeten worden met metaaldetectors tegen wapens en methodes om drugs op te sporen.

Bron: Nu.nl
Boogschutter
Goed initiatief natuurlijk, meer aandacht besteden aan het pesten op school. Maar de oplossingen die door de dames en heren van de Tweede Kamer aangedragen worden zijn niet echt vooruitstrevend te noemen. Ik vraag mij ook af, in hoeverre ze ook echt nut zullen hebben. Het probleem pesten zal hierdoor niet helemaal uitgeroeid worden. De oplossing wordt vooral neergelegd bij de scholen zelf, leraren moeten meer aandacht besteden aan het pesten in de klas en hiervan melding maken. Scholen worden eigenlijk met de taak opgezadeld om het probleem aan te pakken. Scholen kunnen natuurlijk wel een grote rol spelen in het aanpakken van het probleem, maar daarnaast zijn er ook nog de ouders en de overheid zelf. Ouders zouden ook meer betrokken moeten worden bij het oplossen van het probleem. Daarnaast vind ik, dat er een wetswijziging plaats moet vinden, die het mogelijk maakt om pestkoppen die te ver zijn gegaan strafrechtelijk te vervolgen. Ik heb het dan niet over een keer schelden of een propje gooien, maar over het dag in dag uit, jaar in jaar uit iemand geestelijk en/of lichamelijk treiteren, mishandelen etc. Gebruik van e-mail, internet, hyves, youtube etc. zou hierbij als bewijsmateriaal kunnen dienen. Zolang het pesten door de overheid niet als serieus probleem wordt gezien en de oplossing bij de scholen wordt neergelegd zal er mij inziens niet veel veranderen.
syl
wat een halfzachte oplossingen zijn er weer uit den haag gekomen. Ik verwacht echt niet dat er ook maar een docent in zn vrije tijd gaat zitten opzoeken wat symptomen van pesten zouden kunnen zijn.

Op zich ben ik wel voor politie op school, het zou niet nodig moeten zijn, maar we leven nou eenmaal in deze tijd, en als het werkt waarom niet? Hoewel er dan nog manieren genoeg zijn om aan hun aandacht te ontsnappen, maar toch.

Mij lijkt het een goed idee dat kinderen die gepest worden zelf een "dossier"opstellen van dingen die hen overkomen zijn. Vind je een filmpje of een nare tekst over jezelf? opslaan en screenshotjes maken en die dan meenemen naar school of politie.
Jeroen
Ach, politie op school, op mn laastste MBO liep er genoeg beveiliging rond, en waar steken ze iemand neer?

Voor de deur. Van de opleiding beveiliging, ook nog eens.
Jeroen
Kleinere scholen ben ik wel voor smile.gif Opzich goed dat er eindelijk aandacht is.
Boogschutter
Ja, aandacht aanbesteden is natuurlijk heel leuk, maar ik denk dat die duizenden pestslachtoffers liever ziet, dat de Tweede Kamer nadenkt over concrete oplossingen en niet alleen signaleren dat er een probleem is. Men signaleert dat er een probleem is, daar gaat men uitgebreid over zitten kleppen, maar als het om oplossingen gaat moeten de scholen maar weer het voortouw nemen. Want zover gaat de Tweede Kamer niet. Pesten gebeurt niet alleen op school, maar ook buiten school, op het werk en ga zo maar door. Bij pesten op school, kan school natuurlijk wel een actieve rol hebben in het aanpakken en bestrijden ervan, maar ik denk dat ook al zet je de hele school vol met politie c.q. beveiliging dat je het probleem niet aanpakt. Er komt veel meer bij kijken dan alleen de beveiliging opschroeven. Het enige wat je hiermee voorkomt is dat er wapens de school worden ingesmokkeld. Ik denk dat naast school ook de ouders actief betrokken moeten worden bij het probleem. De opvoeding is namelijk geen taak van de school, maar van de ouders. Als docenten naast het lesgeven ook continu politieagentje moeten gaan spelen, blijft er weinig tijd over om te besteden aan het lesgeven en dat is jammer. Pesten wordt door de wet ook nog steeds niet erkend. Misschien dat door een wetswijziging het probleem ook makkelijker is aan te pakken. Er wordt nog steeds te weinig aangifte gedaan en de enkele rechtzaak die in ons land is gevoerd over pesten zijn op 1 hand te tellen. Een vrij recente rechtzaak was de ouders van de pestslachtoffers (waren 2 broertjes, dacht ik), die de school voor de rechter hadden gesleept. Zij vonden dat de school bijna niks had gedaan tegen het pesten van hun kinderen.
Het is wel erg makkelijk om de oplossing tot dit probleem bij de scholen neer te leggen.
swalsky
Wat heel gek is, is dat dit dan even in het nieuws geweest is, 'men' het er daarna er over heeft, en het vervolgens gewoon weer vergeten wordt. Zo gaat het eigenlijk al heel lang en zo zal het nog wel heel erg lang gaan.
ronaldo
dat eis ik ook, veel meer profesioneel onderzoek en een profesioneel team die er echt iets tegen doet en docenten ook test of ze wel goed opletten verymad.gif
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. hier klikken.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.