Dankje.
Door mijn sociale faalangst ben ik gepest geweest. Ik ga even iets vertellen over mijn faalangst en dan kan ik maar pas vertellen over het pesten.
Ik heb al sociale faalangst van toen in in de kleuterklas zat.
Als iedereen speelde zat ik in een hoekje maar niemand wist waarom ik altijd alleen zat en zo stil was. Later is gebleken dat het komt omdat ik sociale faalangst heb.
In groep ofzo val ik altijd stil omdat ik angst heb om af te gaan en vernederd te worden voor de mensen. Ook als ik ergens sta en iedereen is aan het praten klap ik dicht en weet ik niet eens meer wat te zeggen. Dan ben ik gewoon inspiloos en kan ik niets meer zeggen.
En achteraf denk ik dan van: 'Ohh... Dat had ik nog kunnen zeggen en dat ook...' Dan ben ik vastberaden om de volgende keer iets te vertellen, heb ik er op geoefend en dan sta ik daar en klap ik weer dicht...
Voor de klas een spreekbeurt houden ofzo gaat dan wel weer. Dan sta ik vooraan de klas en kijk gewoon op mijn blad en het zweet breekt me uit. Maar je zal me nooit naar de mensen zelf zien kijken. Al die blikken... Gewoon vreselijk!
Ook in de klas zelf ben ik zeer stil. Ik weet dat ook niet meer wat te zeggen, een second eerder nog wel maar daarna als ik aan woord ben lijkt alles gewoon verdwenen. Ik ben dan ook superzenuwachtig. Voor een groep van een paar mensen praten is gewoon een hel.
Ik weet nu dat ze me niet gaan uitlachen en dat er niets gaat gebeuren maar als ik daar sta heb ik het gewoon weer. Echt raar...
In een één op één gesprek ben ik echt een meisje dat erop los praat maar vanaf als er iemand bij komt staan klap ik weer dicht.
Vroeger had ik het wel veel erger als nu, nu durf ik ook al meer. Ik denk dat het komt door ouder te worden.
Blijkbaar waren ze er al jaren van op de hoogte en dachten ze dat ik het ook wist op één of andere manier.
Eindelijk een antwoord op al die vragen. Iedere keer vroeg ik me af waarom mij dat moest overkomen. Ik dacht dat ik gewoon stil was van nature uit en er gewoon niets aan wou doen. Wat dus niet waar was.
Gelukkig heb ik het nu bijna niet meer, dat is al een hele opluchting. Al zul je me nooit voor een groep mensen of een klas horen praten, dan sta ik er de helft van de tijd muistil bij. :roll:
Vandaag moest ik om mijn examenrooster naar de drukkerij op school. Ik vroeg iemand mee want alleen doe ik dat niet. Gewoon uit angst dat ze me allemaal gaan nastaren of gaan denken dat er iets met mij mis is ofzo...
De faalangst lijd op sommige punten (de sociale vlakken) echt mijn leven en dat is erg jammer...
Mijn ouders zeggen dat ik geen faalangst meer heb maar dat komt omdat ik bij hun anders ben dan bij mensen die ik niet zo goed ken. (Ik ken mijn klasgenoten nu al vanin september en dat is echt nog niet lang genoeg voor mij) Bij mijn ouders voel ik me thuis en gedraag ik me totaal anders dan in groep.
In groep heb ik de faalangst echt nog wel.
QUOTE("Wikipedia")
Sociale faalangst
Deze faalangst komt veel voor bij kinderen die problemen hebben met de interactie met medeleerlingen. Zij zijn bang om af te gaan voor hun klasgenoten (en worden daardoor bij bijvoorbeeld spreekbeurten geblokkeerd van angst.) Dit heb ik dus niet zo erg. Eenmaal als ik begonnen ben gaat het weer.
Deze faalangst komt veel voor bij kinderen die problemen hebben met de interactie met medeleerlingen. Zij zijn bang om af te gaan voor hun klasgenoten (en worden daardoor bij bijvoorbeeld spreekbeurten geblokkeerd van angst.) Dit heb ik dus niet zo erg. Eenmaal als ik begonnen ben gaat het weer.
Edit: Dit ben ik nog vergeten vertellen. ^^
Ook in een café naar het wc gaan of alleen over de speelplaats van school lopen doe ik niet graag.
Het klinkt misschien erg raar, maar als ik ergens waar het erg druk is alleen door moet stappen voel ik me echt bekeken en heb ik echt het gevoel dat mensen denken van 'Wat is dat nu weer een rare?' of 'Die weet niet hoe belachelijk ze is zeker.'
Ik kan gewoon niet normaal stappen als ik dit moet doen, dan loop ik zo verkramt als iets waardoor mensen weer gaan denken dat ik een stijf iemand of een stoefmadam ben, maar ik kan er gewoon niets aan doen.
Dit heb ik nu nog steeds, en ik verzeker je dat het niet erg prettig is...
Ik ben daardoor dus ook enorm gepest geweest vorig jaar op school.
Het begon met woorden die me erg kwetste maar na een tijdje begonnen ze te kloppen enzo. Het was zo erg dat ik op een gegeven moment mijn blauwe plekken moest gaan vaststellen bij de dokter en een klacht ben gaan indienen bij de politie.
Naar het schijnt is heel mijn klas ondervraagd geweest. (Ik was twee weken vroeger, na de klacht in te dienen, met school gestopt omdat ik het niet meer aankon)
Nu kwam ik de pesters een paar maanden geleden op de kermis en daar ben ik neergeduwd (vroeger was het veel erger dan alleen maar neerduwen) door een groepje jongens dat ze bij hadden want het beste van al is dat ze het nu niet meer zelf doen omdat ik dan weer klacht kan gaan neerleggen.
Nu ben ik van school veranderd en het gaat al veel beter. De pesters zie ik bijna niet meer. Behalve als ze me toevoegen op netlog maar ik hun vriendschap heel vlug annuleer. Dat is toch maar om me de huid vol te schelden...
Ik ben ook gaan denken dat er iets met mij mis was enzo en ik ben wel veranderd door de pesters. Ik heb al faalangst En nu ben ik NOG stiller geworden.
Gelukkig bessef ik nu al dat er niets met mij mis is maar als mensen raar naar me kijken zal ik toch nog eens een paar minuten twijfelen of het niet aan mij ligt.
Pesters bessefen echt niet dat mensen die gepest worden het nooit meer vergeten. Eén jaartje en het is over denken ze. Nee hoor, Dat herinner je je voor de rest van je leven, en zeker zoiets.
Dit moest ik echt even kwijt.