Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Hoe kan je helpen?
Pestforum, Forum tegen pesten! > Vragen aan > Ouders, leraren en verzorgers
Mess
Hallo mensjes!

Ik vraag me het volgende af:

Kunnen leraren er iets doen aan het feit dat kinderen gepest worden in de klas?

De enige ervaring die ik hiermee heb is dat het erger word als je het aan de leraar gaat vertellen. Maar wat vinden jullie hiervan? Is dat een goed idee? Of werkt het juist averechts?
unsure.gif

Mess
wub.gif
Jeroen
QUOTE(Mess @ Nov 26 2003, 05:32 PM)
Hallo mensjes!

Ik vraag me het volgende af:

Kunnen leraren er iets doen aan het feit dat kinderen gepest worden in de klas?

De enige ervaring die ik hiermee heb is dat het erger word als je het aan de leraar gaat vertellen. Maar wat vinden jullie hiervan? Is dat een goed idee? Of werkt het juist averechts?
unsure.gif

Mess
wub.gif

ik heb 2x een leraar gehad die er heel goed mee omging...

over het algemeen is dat niet zo ...
Aap
Na, als leraar kan je tegenwoordig onderhandelen, samen met ouders van gepeste kind en de pester + de kinderen erbij, hierbij stellen ze een contract op waardoor het gepeste kind niet meer door diegene gepest zal worden.

Toch vind ik dit moeilijk, want als je eenmaal de zondebok bent, blijf je dat ook...
syl
QUOTE(Aap @ Nov 26 2003, 08:28 PM)
Na, als leraar kan je tegenwoordig onderhandelen, samen met ouders van gepeste kind en de pester + de kinderen erbij, hierbij stellen ze een contract op waardoor het gepeste kind niet meer door diegene gepest zal worden.

Toch vind ik dit moeilijk, want als je eenmaal de zondebok bent, blijf je dat ook...

"Na, als leraar kan je tegenwoordig onderhandelen, samen met ouders van gepeste kind en de pester + de kinderen erbij, hierbij stellen ze een contract op waardoor het gepeste kind niet meer door diegene gepest zal worden."

volgens mij hechten kinderen weinig waarden aan een stukje papier... als ze een nieuwe reden hebben gevonden om te persten gaan ze er toch wel mee door lijkt me

unsure.gif

t is natuurlijk nie wetenschappelijk bewezen ofzo maar dat denk ik smile.gif
Jeroen
QUOTE(syl @ Nov 26 2003, 08:52 PM)
QUOTE(Aap @ Nov 26 2003, 08:28 PM)

"Na, als leraar kan je tegenwoordig onderhandelen, samen met ouders van gepeste kind en de pester + de kinderen erbij, hierbij stellen ze een contract op waardoor het gepeste kind niet meer door diegene gepest zal worden."

volgens mij hechten kinderen weinig waarden aan een stukje papier... als ze een nieuwe reden hebben gevonden om te persten gaan ze er toch wel mee door lijkt me

unsure.gif

t is natuurlijk nie wetenschappelijk bewqezen ofzo maar dat denk ik smile.gif

Das waar maar de school kan dan wel zeggen van "je hebt getekend, je doet et niet, nu nemen wij maatregelen"

alleen vooral bij jongere leerlingen zal dit in een groep averechts werken....
syl
rolleyes.gif da's 2 keer etzelfde joen tongue.gif
Jeroen
QUOTE(syl @ Nov 27 2003, 04:37 PM)
rolleyes.gif da's 2 keer etzelfde joen tongue.gif

jij net ook ;-)

allebij verwijderd smile.gif
TheDon1985
Laatst heb ik daarover nog een boek gelezen -waarvan ik de titel overigens ben vergeten- waarin werd besproken hoe een docent het beste ondersteuning zou kunnen bieden teneinde het pesten tot een einde te brengen...

Betreffende methode hield in grote lijnen in, dat de pesters niet direct moeten worden aangesproken op hun gedrag door deze te confronteren met voorgevallen incidenten, omdat de praktijk leerde dat de pestkoppen hun slachtoffers als ´´klikspaan´´ zouden zien, met alle gevolgen van dien...

In plaats daarvan werd geadviseerd het probleem in de klas bespreekbaar te maken zonder elkaar verwijten te maken.

Dit, door niet specifiek te praten over wat er zich bij jou heeft afgespeeld, en welke pestkoppen hier de oorzaak van zijn, maar juist het probleem meer in het algemeen te bespreken, en dit toe te lichten aan de hand van bijv. video´s, of door iemand op school uit te nodigen die vroeger zelf gepest is...

Dit zou als resultaat hebben dat de pestkoppen beter gaan begrijpen wat ze in de praktijk bij mensen aanrichten, en ze meer voelbaar maken m.b.t hun eigen gedrag ten opzichte van hun slachtoffers... De meeste pesters weten namelijk wel DAT ze pesten, maar hebben zelf vaak de indruk ´´dat het allemaal wel mee zal vallen´´.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt...

Groeten,
Alexander
Jeroen
QUOTE(TheDon18 @ Jan 28 2004, 15:44 )
Laatst heb ik daarover nog een boek gelezen -waarvan ik de titel overigens ben vergeten- waarin werd besproken hoe een docent het beste ondersteuning zou kunnen bieden teneinde het pesten tot een einde te brengen...

Betreffende methode hield in grote lijnen in, dat de pesters niet direct moeten worden aangesproken op hun gedrag door deze te confronteren met voorgevallen incidenten, omdat de praktijk leerde dat de pestkoppen hun slachtoffers als ´´klikspaan´´ zouden zien, met alle gevolgen van dien...

In plaats daarvan werd geadviseerd het probleem in de klas bespreekbaar te maken zonder elkaar verwijten te maken.

Dit, door niet specifiek te praten over wat er zich bij jou heeft afgespeeld, en welke pestkoppen hier de oorzaak van zijn, maar juist het probleem meer in het algemeen te bespreken, en dit toe te lichten aan de hand van bijv. video´s, of door iemand op school uit te nodigen die vroeger zelf gepest is...

Dit zou als resultaat hebben dat de pestkoppen beter gaan begrijpen wat ze in de praktijk bij mensen aanrichten, en ze meer voelbaar maken m.b.t hun eigen gedrag ten opzichte van hun slachtoffers... De meeste pesters weten namelijk wel DAT ze pesten, maar hebben zelf vaak de indruk ´´dat het allemaal wel mee zal vallen´´.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt...

Groeten,
Alexander

dat is idd heel erg herkenbaar.....

dat de andere je als klikspaan zien en "wraak" gaan nemen.

en als ze 2 jaar later even niet weten waarom ze je pesten, dan is het wel omdat je hun er "altijd bij lult"

....
Legolas_Greenleaf
QUOTE(Jeroen @ Jan 28 2004, 16:11 )
QUOTE(TheDon18 @ Jan 28 2004, 15:44 )
-goed verhaal-

dat is idd heel erg herkenbaar.....

dat de andere je als klikspaan zien en "wraak" gaan nemen.

en als ze 2 jaar later even niet weten waarom ze je pesten, dan is het wel omdat je hun er "altijd bij lult"

....

Klopt inderdaad, helaas. De meeste pesters weten inderdaad niet van zij (kunnen) aanrichten. Terwijl ze (heb ik ooit ergens gelezen/gehoord) meestal vroeger zelf gepest zijn. (Op de basisschool gepest, en op de middelbare zelf pesten.) Meestal is het puur en alleen om stoer te doen ofzo. Zo van "Kijk eens, ik kan hem het leven zuur maken, oh God, wat ben ik cool". mad.gif
syl
QUOTE(Legolas_Greenleaf @ Jan 28 2004, 15:37 )
Klopt inderdaad, helaas. De meeste pesters weten inderdaad niet van zij (kunnen) aanrichten. Terwijl ze (heb ik ooit ergens gelezen/gehoord) meestal vroeger zelf gepest zijn. (Op de basisschool gepest, en op de middelbare zelf pesten.) Meestal is het puur en alleen om stoer te doen ofzo. Zo van "Kijk eens, ik kan hem het leven zuur maken, oh God, wat ben ik cool". mad.gif

is het dan zeg maar ook zo dat ze "kicken" op de controle die ze dan ineens wel hebben??
Legolas_Greenleaf
QUOTE(syl @ Feb 3 2004, 22:18 )
QUOTE(Legolas_Greenleaf @ Jan 28 2004, 15:37 )

Klopt inderdaad, helaas. De meeste pesters weten inderdaad niet van zij (kunnen) aanrichten. Terwijl ze (heb ik ooit ergens gelezen/gehoord) meestal vroeger zelf gepest zijn. (Op de basisschool gepest, en op de middelbare zelf pesten.) Meestal is het puur en alleen om stoer te doen ofzo. Zo van "Kijk eens, ik kan hem het leven zuur maken, oh God, wat ben ik cool".  mad.gif

is het dan zeg maar ook zo dat ze "kicken" op de controle die ze dan ineens wel hebben??

Soms wel, soms niet, hangt af van de persoon. tongue.gif (Denk ik)
Mess
Van de mensen die gepest worden uit gezien is het zeker een kwestie van het verlies van controle, dus als die later gaan pesten gaat het erom dat ze willen dat ze zelf de controle hebben. HUN diegene zijn die pesten, en niet zelf het slachtoffer zijn....

Over andere pesters zou ik het absoluut niet weten, misschien angst om gepest te worden?
Legolas_Greenleaf
QUOTE(Mess @ Feb 5 2004, 00:42 )
Van de mensen die gepest worden uit gezien is het zeker een kwestie van het verlies van controle, dus als die later gaan pesten gaat het erom dat ze willen dat ze zelf de controle hebben. HUN diegene zijn die pesten, en niet zelf het slachtoffer zijn....

Over andere pesters zou ik het absoluut niet weten, misschien angst om gepest te worden?

Ze zijn miss. onzeker, en dat ze het alleen doen om hun ego te ' boosten' .
Mess
QUOTE(Legolas_Greenleaf @ Feb 5 2004, 07:35 )

Ja ik denk het ja... behoorlijk fout.... blink.gif mad.gif

Bah, ik weet gewoon niet wat ik er over moet zeggen... tis toch gewoon ook ZIEK!
Legolas_Greenleaf
QUOTE(Mess @ Feb 6 2004, 13:29 )
QUOTE(Legolas_Greenleaf @ Feb 5 2004, 07:35 )

Ja ik denk het ja... behoorlijk fout.... blink.gif mad.gif

Bah, ik weet gewoon niet wat ik er over moet zeggen... tis toch gewoon ook ZIEK!

mad.gif Hét is ziek, ja. mad.gif Maar ja, helaas is het zo. "Never sigh for better world, it's already composed, played and told".
Acceptatie
Mijn ervaring dat leraren ermee gaan bemoeien is ook slecht maar ik heb ook ervaringen met 1 leraar dat het goed gaat, dus ik denk dat het ligt aan de mannier van aanpak van de leraar!
feel_free
Mijn zusje van 12 wordt door haar mad.gif klasgenoten zo gepest dat ze gewoon geen zin meer heeft in school. Het pesten gebeurd niet altijd in de klas, maar op het schoolplein of in de bus waar de leraar er weinig zicht op heeft.
Soms hè, dan walg je van bepaalde mensen. Zou je ze wel kunnen schieten
Acceptatie
QUOTE(feel_free @ Feb 15 2004, 22:55 )
Mijn zusje van 12 wordt door haar mad.gif klasgenoten zo gepest dat ze gewoon geen zin meer heeft in school. Het pesten gebeurd niet altijd in de klas, maar op het schoolplein of in de bus waar de leraar er weinig zicht op heeft.

Tja.... helaas is het pestcirkeltje er..... maar ik zou zeggen steun je zusje! Dat heeft ze hard nodig!
syl
er voor je zusje zijn is idd al heel belangrijk. gelukkig doe je dat ook !

goed joh!
Acceptatie
zekers goed!
Mess
QUOTE(feel_free @ Feb 15 2004, 22:55 )

Het is klote, maar er is gewoon vrij weinig tegen te doen... ik bedoel zegt de leraar er wat van gaat het buiten school doodleuk verder... tja wat moet je dan? mad.gif
Acceptatie
Helaas kan je gewoon ook niet veel meer doen als het ondersteunen, want leraren zijn idd niet altijd de oplossing!
***RoOzIeJ***
Leraren maken met alleen maar erger als ze er wat aan willen doen. Op de bassisschool ben ik heel erg gpest en er is nooit wat aan gedaan. In de eerste werdt ik weer gepest maar toen was er een leraar die het door had en die met me wou praten, zolang ik wou dat ze niet met die andere ging praten was ze er voor mij. Dat was zo fijn. Helaas stopte het pesten niet.. Ik zit nu op een andere school, maar nog steeds kan ik het pesten niet laten stoppen..
Acceptatie
QUOTE(***RoOzIeJ*** @ Mar 23 2004, 15:54 )
Leraren maken met alleen maar erger als ze er wat aan willen doen. Op de bassisschool ben ik heel erg gpest en er is nooit wat aan gedaan. In de eerste werdt ik weer gepest maar toen was er een leraar die het door had en die met me wou praten, zolang ik wou dat ze niet met die andere ging praten was ze er voor mij. Dat was zo fijn. Helaas stopte het pesten niet.. Ik zit nu op een andere school, maar nog steeds kan ik het pesten niet laten stoppen..

ben ik niet helemaal met je eens, het ligt aan de manier van aan pakken, ik heb op school een leraar die weet het altijd zo te spelen dat het EN niet erger worden EN dat het op houdt
***RoOzIeJ***
Ik heb het wel 's geprobeerd het met een leraar samen optelossen, maar toen het niet beter was heeft hij me gewoon laten vallen met de woorden 'je moet zelf gewoon wat terug zeggen' Weet je wel hoeveel pijn dat doet? Ik had hem alles vertelt, heb mijn emoties laten zien, en dan vervolgens dit...
Acceptatie
Ja ik begrijp het heeeeeeeeel goed aai.gif kan er helaas zo weing aan doen!
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. hier klikken.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.