Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Verdwaald In Zijn Problemen !
Pestforum, Forum tegen pesten! > Verhalen > Jouw verhaal
La Rouge
Hai,

Nou ik heb een probleem en hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Elk advies is welkom !

Mijn vriend is een Antilliaan van de Nederlandse Antillen.
Hij beweert dat het de gewoonte is bij hen dat als zijn moeder/oma geld vraagt hij het geeft.
In het begin wilde ik het begrijpen maar nu zie ik hoeveel per week ze vragen van hem.
Hij slaapt ook bij zijn oma op de BANK.
Doordat hij ruzie had met zijn stief-vader dus zijn moeder heeft gezegd dat het beter is als hij bij zijn oma logeert.
Maar hij slaapt zo slecht en heeft elke ochtend hoofdpijn en spierpijn.
Ook kookt zijn oma niet.
Hij doet bijna heel het huishouden daar.
En zijn oma/moeder bellen hem om de kleinste dingen te doen zoals de hond uitlaten ofzo.
Dus eigenlijk werkt hij niet voor zichzelf maar voor hen.
En dit is al enkele jaren zo heeft hij gezegd maar hij moet luisteren.
Hij is 18 en wil nu alleen gaan wonen maar krijgt de kans niet om iets te sparen.
Zelf heeft hij geen geld meer over om een busticketje te kopen naar zijn werk en terug.
Het is gewoon een schande en ja ik heb er dan ook iets van gezegd.
We wilden een weekendje naar Amsterdam gaan en hadden daarvoor zijn geld gebruikt en zijn moeder zei dat hij het moest terugbrengen.
Maar ik wilde gaan en zei haar dat het zijn geld is en dat hij ook ontspanning verdient.
Zijn moeder zei me nog dat ik voor mijn eigen mening mag uitkomen dat ze me het niet kwalijk nam.
Maar nu heeft ze doordat een hekel aan mij.
Ik zie mijn vriend amper en hij komt ook niet meer slapen want vanaf nu beslist zijn oma daarover.
Ik ben al een halfjaar samen met hem en we hebben enkel nog maar ruzietjes gehad over hen.(zijn moeder en oma)
Voor mij wordt het teveel.
Ik ben verdwaald in zijn problemen en ik wil hem zo graag helpen.
Maar zelfs ik word er depressief van.
Ik mis hem elke dag en zelfs vanavond wou hij komen slapen maar mocht hij niet van zijn oma.
Ik hou zielsveel van deze jongen hij heeft mijn leven helemaal opgefleurd want ik zat voor ik hem leerde kennen in een diepe put en nu val ik er weer in maar met problemen van een ander.
Help me ik ben verdwaald !!!

verdrietige groetjes La Rouge
syl
wat een vervelend probleem zeg. Voor jou, maar zeker ook voor hem. Aan de ene kant wil hij samen met jou zijn en leuke dingen met jou doen, maar aan de andere kant verlangt zijn familie ook van alles van hem.

Ik denk dat jij hier zelf weinig aan kan doen. Als jij het probleem aankaart bij zijn familie heb je kans dat je hem straks misschien helemaal niet meer kan zien. Hij zal het zelf moeten oplossen. Misschien kan hij de hulp inroepen van iets als jeugdzorg of de GGD?

veel succes met alles!

syl
medamen
zo, das idd niet mis. de vriend van mijn zus had vroeger het zelfde. wij hebben dat toen aangegeven bij een paar instanties. (weet niet precies meer welke) en wij hebben hem toen bij ons in huis genomen... toen kwamen wij erachter dat hij zoveel geld aan zijn moeder had gegeven dat hij diep in de schulden zat. daar hebben wij hem toen uitgetrokken. zijn moeder heeft zelf ook een hele grote schuld. ondanks dat ze per maand 300/500 euro per kind krijgt van ze (gedwongen door haar).. en ze heeft 3 kinderen!!! dat maakt dus dat ze soms wel 1500 euro per maand van haar kinderen aftroggelde !!. ze werk zelf ook nog bij connection. en toch heeft ze nog schuld. omdat wij dat toen hebben aangegeven, is de vriend van mijn zus daar nu weg en hoeft hij geen geld meer te betalen. ook is zijn moeder nu onder een curator gesteld.(dat is iemand die je geld situatie regeld) dus nu zou het weer goed moeten komen. ze mag nu geen geld meer ontvangen van haar kinderen. een daar let die curator ook op. zijn moeder vind dat wel niet zo leuk. maar voor haar kinderen is het een stuk makkelijker.. ze kunnen nu tenminsten zelf weer eens wat leuks doen met hun geld......

het zou kunnen dat je vriend.. of jullie samen ook stappen gaan ondernemen. ik zelf zou dan gaan voor een curator.. maar zijn thuis situatie zal dan wel verslechteren. dus zou ik wel zorgen dat hij een andere plaats heeft om te wonen voordat je dat doed.. want als ik zo je verhaal lees. dan denk ik niet dat zijn moeder en oma het hem ooit zullen vergeven als hij ze onder een curator laat stellen.

regards medamen
femkeb
Dat lijkt me heel lastig als je vriend door zoiets heen moet.

Naar instanties stappen om het op te lossen zal je toch moeten overleggen met je vriend in hoeverre hij dat zou willen. Er zal ongetwijfeld op internet te vinden zijn waar je dan heen zou moeten (medamen geeft hier ook al goede tips voor)

Maar wat ook net zo belangrijk is, misschien wel belangrijker, is dat jij jezelf er niet in moet verliezen. Het is heel vervelend dat jou vriend het zo vervelend heeft thuis en het niet meer dan logisch dat je dat ook heel vervelend voor hem vind, maar je moet niet daardoor zelf in een depressie raken.
Misschien is het handig voor situaties zoals deze, anderen die heel erg in de problemen te zitten, soms voor jezelf te denken dat je niet altijd wat aan een situatie kan doen. Met kleine dingen kan je iemand prima helpen, maar situaties zo groot als deze moet heel hard aan gewerkt worden voor een oplossing (en een goede oplossing is er soms niet altijd) en kan het gewoonweg niet (alleen) op jou aankomen om het op te lossen.

Dus mijn tip probeer iets meer afstand te creeeren zodat je er niet zelf er aan onder door gaat, want dat is nooit goed. Je kan je vriend ook al heel erg helpen door er gewoon voor hem te zijn, je hoeft de situatie niet altijd op te lossen.
medamen
@femkeb

jah, je hebt gelijk. ik wat even vergeten haar in haar eigen verhaal te betrekken :S

@ La Rouge

je moet natuurlijk ook aan jezelf denken en het moet ook niet allemaal van jou kant afkomen. en je moet ook alles doen in overleg met je vriend en samen met hem een blok vormen. maar vergeet inderdaad niet aan jezelf te denken. dat moet je niet vergeten.

regards medamen
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. hier klikken.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.