Just Me
Feb 13 2006, 23:34
Ik word niet gepest, maar mijn baas kan niet van mij afblijven. Hoop dat jullie toch adviezen voor mij hebben, want ik weet niet wat ik moet doen.
Al een half jaartje werk ik in een restaurant. Ik heb het daar reuze naar mijn zin en kan het heel goed vinden met al mijn collega's. Alleen nu sinds kort kan mijn baas dus niet van mij afblijven. Eerst zat hij voortdurend aan mijn bips. Kok, een zeer goede collega van mij, heeft toen al tegen hem gezegd dat hij dat niet moet doen omdat ik dat niet leuk vind. Kok kreeg toen te horen dat hij jaloers op hem zou zijn. Zelf heb ik ook nog tegen mijn baas gezegd dat hij van mij af moet blijven. Dat is een tijdje goed gegaan, maar nu begint hij dus weer. Alleen wel als er geen andere collega's bij zijn, dus als ik met hem alleen in de keuken ben. Ik probeer hem duidelijk te maken dat ik het niet leuk vind, maar er valt niet echt met hem te praten. Ik wil geen aangifte doen, omdat ik dan straks waarschijnlijk mijn baan kwijt ben, vind het gewoon reuze leuk daar en gezellig. En ik geen zin heb in al die dingen rondom aangiftes. Ook schaam ik me er heel erg voor en durf er met niemand verder over te praten, weet gewoon niet wat ik er aan moet en kan doen.
Het doet me in ieder geval erg goed om het van me af te schrijven. Ik hoop dat jullie, ondanks dat dit eigenlijk geen pesten is, adviezen voor mij hebben.
Alvast bedankt,
Just Me.
Jeroen
Feb 14 2006, 00:06
Ook al is het geen pesten, sommige dingen (vooral wat het met je doet) lijken er wel op!
Zoals jezelf de schuld geven.. Waarom zou jij je moeten schamen? Je baas moet zich schamen, die kan zijn handen niet thuis houden.
Ik zou het toch nog een keer heel duidelijk maken. Eventueel waar andere mensen bij zijn. Zoiets kan echt niet..
misschien zou je er misschien een opmerking over kunnen maken als je collega's erbij zijn? iets als " wat je gisteren deed kon echt niet hoor" . Dan zeg je het niet letterlijk, maar dringt het wel een beetje door tot je collega's en wordt praten erover makkelijker ( wie weet doet hij zo met meer mensen? ).
sterkte ermee iig
Just Me
Feb 14 2006, 13:28
Bedankt voor jullie reacties. Ik weet zeker dat hij dit niet bij andere doet, omdat ik echt de enige ben die daar fulltime werkt. Voor de rest zijn er nog 2 andere meiden, maar die gaan altijd weer vroeg weg. Hun zijn er dus van de hele week, maar 1 halve avond en ik 7 volle avonden per week. Voor de rest werken er alleen maar jongens (bezorgers) en 2 koks.
Hij doet het ook niet elke avond als we alleen zijn. Vaak als de ene kok, waar ik een goede band mee heb, die avond gewerkt heeft of werkt dan zit hij aan me. Dus mss is het ook een beetje jaloersie, dat hij denkt dat ik kok veel leuker vind dan hem en hoopt dat ik hem daardoor ook aardiger ga vinden. Terwijl ik toch duidelijk laat merken dat ik er niet van gediend ben, als hij mij vastpakt. Afgelopen zondagavond toen de kok even uit de keuken weg was, had hij mij ook weer vastgepakt en keihard in mijn borsten zitten knijpen. Ik heb echt de hele avond en nacht last daarvan gehad, deed echt zeer. Heb ook tegen hem gezegd dat hij moet stoppen en dat ik het echt niet leuk vind. Gisteravond waren we de hele avond alleen, maandags is een rustige avond dus we kunnen het prima redden samen en toen is hij wel van me afgebleven. Maar ik vraag me af hoelang dat dat nog duurt voordat hij weer aan me gaat zitten.
Ik vind het erg moeilijk om erover te praten, maar het doet me wel erg goed om er over te praten. Thuis is de situatie niet al te best, heb vaak ruzie met mijn ouders en ik ben veelste bang dat ze te overdreven reageren. Gelijk alles voor mij willen gaan regelen, terwijl ik zoiets heb van ben oud genoeg om zelf alles te regelen en te weten waar mijn grensen liggen. Mijn vriendinnen vertrouw ik niet genoeg om er met hun over te praten. Alleen hier op internet heb ik een beetje mijn anominiteit.
swalsky
Feb 15 2006, 01:34
Ik denk dat als je ouders hier heel fel op zouden reageren het helemaal geen overdreven reactie is. Als ik je verhaal lees, dan zou je al aangifte tegen hem kunnen doen! Je geeft heel duidelijk aan dat hij jou grens al is over gegaan, en hij luistert blijkbaar niet. Ergens heeft hij nog het idee dat het goed is wat hij doet.
Je situatie lijkt me gewoon verschrikkelijk moeilijk voor je. Maar ik zou het eens overwegen om hem een knietje te geven op het moment dat hij aan je komt. Een ijsbeentje een eerste keer, maar als hij het nog eens doet, een knietje in het kruis. Hij moet van je afblijven, en blijkbaar zijn woorden niet genoeg voor hem.
Dat hij het sommige avonden niet doet, betekent echt niet dat hij het dan beter probeert te doen.
Een andere oplossing, wat ook geen gemakkelijke is, is een ander baantje zoeken. Ik weet niet hoezeer je het baantje nodig hebt, maar het feit dat je zijn gedrag ergens vergoeilijkt geeft aan dat hij jou behoorlijk in zijn macht heeft. Ga je wachten dat hij nog een stapje verder gaat? Hij heeft je nu in je borsten geknepen, wat wordt het de volgende keer? Ik zou doods bang zijn (en dan ben ik man!)
Ik kan je verder niets meer doen dan je heel veel sterkte te wensen, en ik denk dat je ouders je goed zullen helpen, en ook al ben je misschien oud genoeg om het zelf te regelen, voor hulp aanvaarden van ouders is nooit iemand te oud!
sterkte!
alexander
Feb 16 2006, 01:26
He hoi!
Ik schrik erg als ik dit verhaal lees. Ik wil je een aantal dingen zeggen die heel erg belangrijk zijn:
Jij hebt heel duidelijk je grenzen aangegeven en zelfs anderen hebben hem duidelijk gemaakt dat dit gedrag absoluut niet door de beugel kan. Dat is volledig terecht. Nu jij zelf duidelijk hebt aangegeven waar je grenzen liggen en je werkgever nog steeds niet van je afblijft is dat een indicatie dat deze man hulp nodig heeft en snel! Deze man is- op basis van wat ik nu hoor zeer gevaarlijk en er bestaat geen enkele garantie dat hij niet nog een grens overgaat. Je bent namelijk herhaaldelijk slachtoffer geworden van aanranding en dat is strafbaar voor de wet. Een stap verder is verkrachting, om maar niet te spreken over verder stappen. Veel mensen die op deze manier bezig zijn hebben de neiging steeds weer een grens op te zoeken en over te gaan. Daarom is deze man gevaarlijk en heeft hij hulp nodig.
Je moet jezelf dus echt beschermen en je absoluut niet schamen. Wees je er goed van bewust dat jij niet de oorzaak bent van het probleem, maar dat deze man een ernstig probleem heeft. Vergeet dat niet. En voor alle duidelijkheid: deze man heeft een misdrijf begaan en jij bent het slachtoffer.
Er bestaat een mogelijkheid om deze man alsnog aan te geven zonder je baan te verliezen. Er zijn namelijk mensen geweest die getuige zijn geweest van een jouw aanranding. Praat erover met deze mensen en ga samen met hun naar de baas van jouw baas en leg dit voor. Je collega's kunnen je mentaal ondersteunen en ze kunnen je baas ook garanderen dat je niet liegt.
Als je dan toch je baan kwijtraakt, dan kun je alsnog aangifte doen bij de politie, want dan ben je om illegale redenen ontslagen en dat is strafbaar voor onze wet. Bovendien- en daar kan ik je van verzekeren- een restaurant krijgt geen goede reputatie als daar meisjes worden ontslagen als ze zich verweren tegen een seksueel intimiderende man.
Ik weet dat dit heel erg moeilijk voor je moet zijn, maar dit is wel de normale gang van zaken. Heb alsjeblieft het zelfrespect om voor jezelf op te komen, want je bent slachtoffer geworden van een ernstig misdrijf.
Volg alsjeblieft mijn advies op en doe er iets aan. Als je er verder over wil praten, dan mag dat. Dan kun je me emailen op vanduijnmartin[apenstaart]gmail[punt]com.
En een ding: schaam je alsjeblieft niet, want jij bent neit degene die zich moet schamen. Je staat volledig in je recht en maak gebruik van dat recht.
Martin
Just Me
Feb 19 2006, 23:53
Bedankt voor jullie reacties.
Ben er even een heerlijk weekendje tussenuit geweest. Even alles goed op een rijtje zetten enzo. Morgen ga ik een gesprek aan tussen mij en mijn baas. En dan echt apart even ergens waar niemand ons kan horen. En dan stel ik hem voor de keuze of ik blijf en werken en hij doet normaal of ik vertrek per direct. Als hij wil dat ik blijf, zeg ik ook duidelijk dat hij het nog maar 1 keer hoeft te doen en ik ben als nog weg. Ik weet dat hij niet zonder me kan, ben de enige die zoveel kan/wil werken. Als hij wel zonder me kan, prima dan zoek ik wel een andere baan en kom ik niet meer in zijn buurt. Dan vertel ik ook tegen mijn ouders de waarheid.
swalsky
Feb 20 2006, 08:21
heel veel succes! ik hoop dat het je lukt!
goede beslissing
heel veel succes
Jeroen
Feb 20 2006, 11:27
Erg goede keuze

hou je ons hier op de hoogte?

@Martin: Je email adres even bewerkt, anders heb je binnenkort een inbox vol spam..
Eagleheart
Feb 20 2006, 20:49
Heftig verhaal, ik weet niet wat ik erop moet zeggen. In ieder geval veel sterkte.
Hoe is het bij je baas gegaan?
Just Me
Feb 22 2006, 13:09
Maandagavond was het erg druk en moest hij toen het eindelijk rustig werd, snel weg omdat hij iemand op moest halen op schiphol. Maar gisteravond hebben we dus wel even gesproken. Tis best lastig om een zeer asociale turk, die nauwelijks nederlands kent (laat staan begrijpen) iets duidelijk te maken. Maar ik hoop dat het me toch gelukt is. Hij wil me absoluut niet kwijt, maar snapte niet dat ik het niet lekker vind alle dames vinden het lekker zei hij. Dus ik heb tegen hem gezegd dat ik niet ben zoals alle dames en elke dame is anders. Hij zou proberen van me af te blijven. Ik heb gezegd dat ie dat niet moet proberen, maar gewoon doen. 1 keer nog zoiets en ik ben gelijk weg. Daarna ging het gesprek over de andere collega's hoe ik het daarmee kon vinden en of alles goed verliep als hij er even niet was.
Ik hoop dat het gesprek geholpen heeft.
swalsky
Feb 22 2006, 17:38
ongelofelijk knap dat het je gelukt is en dat je het hebt volgehouden totdat hij naar je geluisterd heeft!
Super!
Eagleheart
Feb 22 2006, 18:38
Super, ik hoop voor je dat hij het waar gaat maken wat hij zei.
Just Me
Feb 24 2006, 13:31
Hij heeft het de laatste dagen niet meer geprobeerd.

Alleen gister werd ik knettergek van hem en de 2 bezorgers. Voortdurend allemaal van die seksistische opmerkingen maken en rare dingen zeggen. Niet zo zeer over mij, maar meer in het algemeen. Daar sta je dan als dame tussen 3 van die gozers. Werd echt knettergek van ze. Dus op een gegeven moment zei ik tegen ze "doe is ff normaal ik kan zo niet werken met jullie 3 om me heen". Ben je ongesteld ofzo, kreeg ik als reactie terug.
Toen de laatste klanten weg waren, heb ik netjes de tafel afgeruimd en tegen mn baas gezegd dat ik naar huis ging, omdat ik het ff helemaal zat was.
Later belde hij op of ik morgen nog wel kwam en dat het hem speet dat ze zo bezig waren geweest en dat hij er ook wat van gezegd heeft tegen die 2 andere. Ik heb gezegd dat ik wel kom, maar ik geen zin heb in weer zo'n avond.
Blijkbaar was hij er wel van onder de indruk dat ik zomaar naar huis was gegaan.
Eagleheart
Feb 24 2006, 18:30
Fijn dat hij niet meer aan je heeft gezeten.
femkeb
Feb 25 2006, 10:52
Wat goed dat je voor jezelf opgekomen bent, want het gedrag van je baas is niet normaal. Als jij niet wil dat hij aan je zit dan moet hij dat ook niet doen. Klaar.
Ook mooi dat het gesprek en de rest daarna goed is verlopen. Volgens mij heeft hij het nu wel echt begrepen en dan kan je er mooi nog lang werken zonder dat je telkens bang hoeft te zijn of hij weer aan je gaat zitten of niet.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b.
hier klikken.