Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Kan Iemand Mij Helpen?
Pestforum, Forum tegen pesten! > Verhalen > Jouw verhaal
Dora
Ik ben gepest in de basisschool, het 2de middelbaar en nu zit ik in het 6de middelbaar waar dit weer gebeurd... Niet alleen door mijn klasgenoten, maar mijn leerkracht doet ook alsof ik lucht ben. Mijn klasgenoten lachen me uit of doen alsof ik lucht ben... School is dan ook iets waar ik hard tegenop kijk! 1 meisje van mijn klas die begrijpt t wel... maar in school praten is zo moeilijk! en mijn vriend waar ik al een jaar en enkele maanden mee samen ben, begrijpt t wel maar weet zeker niet goed hoe hij er mee om moet... Wat ook heel lastig is, door dit onzeker gevoel bartst ik constant in tranen uit.Op school kan ik wel met iemand praten, maar dan vragen mijn klasgenoten waar ik was... bij me thuis kunnen ze ook niet veel doen. Dus nu is dit wel vrij hopeloos!

Kan iemand mij helpen?

Dora
swalsky
Hoi Dora,

vanuit dit forum kunnen we je helpen met tips en wat mentale ondersteuning. We zullen ook voor jou beide proberen smile.gif

Allereerst lijkt het me handig dat je dit stukje leest. Het gaat over hoe je het op school het beste kunt aanpakken en wat je rechten hierin zijn
tips topic

Een leerkracht die pest ongelofelijk in mijn ogen. Pesten hoort nooit, maar al helemaal niet van een leerkracht.
Ik denk dat het voor jou goed zou kunnen werken om naar de vertrouwens persoon van de school te gaan. Jij hoeft daarover aan niemand op de helewereld verantwoording af te leggen. Het gaat namelijk over jou en niet iemand anders. Jouw leven, jouw keuzes, jouw beslissingen, jouw gevoel, jouw alles en daar mag iedereen een oordeel over hebben, maar er is maar een oordeel dat telt, en dat is het jouwe!

sterkte
Jeroen
En wat niet echt een tip is, maar mijn ervaring: In het vervolg onderwijs was het bij mij compleet over. Ik zie dat je in het 6e jaar zit? Dus je doet VWO? Als je volgend jaar dan ergens beland waar (bijna) niemand van je oude school zit, dan is dat een compleet frisse start.

In ieder geval heel veel sterkte aai.gif
Dora
Bedankt allemaal!

Een leerkracht heeft t gezien dat ik een beetje buitengesloten ben en ik heb mijn verhaal gedaan. Zij wil met 'de dader' eens praten maar niet specifiek over mij, gewoon in het algemeen hoe het in de klas is enzo... mss helpt t wel.
idd volgend jaar ga ik naar een hogeschool en hopelijk zie ik die mensen niet al te veel terug... maar deze 5 maanden dat er nog komen lijken wel eeuwen!

Dora
alexander
Beste Dora,

Ik heb voor mijn studie ooit onderzoek gedaan naar pesten. Ik vraag me daarbij ook af waarom leraren pesten en ik vond het volgende.

Mensen hebben de wil om te geloven in een rechtvaardige wereld.

Een leraar staat voor een bepaald dilemma, want voor een leraar is niets moeilijker dan pestgedrag te detecteren en er iets aan te doen. Het is een heel hardnekkig fenomeen en heel moeilijk om je nagels erachter te krijgen.

Er is ooit een experiment geweest die wat veel heeft losgemaakt. Een zekere meneer Lerner heeft in de jaren zeventig studenten een man(in werkelijkheid een acteur) laten zien die een rij met woorden moest oplezen en elke keer dat de man een woord opleest krijgt hij een (zogenaamde) stroomshock. De studenten die dit observeren denken dat het om een echte man gaat die echte stroomshocks krijgt toegediend.
De ene helft van de studenten kreeg na het zien van die beelden de mogelijkheid om de stroommachine uit te zetten en zo deze stroomshocken te voorkomen. De andere groep kreeg de mogelijkheid niet en moesten er gewoon naar kijken.

Een week later werd aan deze studenten gevraagd om de situatie te beschrijven. De mensen die de stroommachine stop mochten zetten schreven dingen in de trant van: "Het was schandalig dat deze man stroomshocks toegediend kreeg, dus ik heb het gestopt". Maar....de groep die niets kon doen zei het volgende: "Die man was zo dom bezig. Hij maakte continu fouten. Ja, dan vraag je er ook om".

Met andere woorden: als mensen zich in een situatie begeven waarin ze niets kunnen doen aan het leed van iemand anders, dan hebben ze de neiging het slachtoffer de schuld te geven.
Andere voorbeelden zijn: "Ze werd thuis mishandeld, maar ja, je vroeg erom", "Ze is wel verkracht, maar ze zal er ook wel om gevraagd hebben op de een of andere manier". Omdat mensen willen geloven in dat de wereld rechtvaardig is, moet er dus een bepaalde reden aangevoerd worden waarom iets wat totaal onterecht is, toch gerechtvaardigd kan worden, zodat het idee van de rechtvaardige wereld in stand kan worden gehouden.

Zo werkt het ook met docenten vaak. Docenten staan vaak machteloos om het pesten te stoppen en daarom hebben ze de neiging om de gepeste leerling(jou- in dit geval) de schuld te geven waardoor ze mee gaan pesten.

In dit geval ben jij dat. De docent kan denken: "Tja, dat meisje loopt de hele dag door te janken. Sorry hoor, maar dan verdien je het ook om gepest te worden". Sommige leraren willen graag populair zijn in de klas dus dat kan ook gebeuren.

OK, dit is dus een uitleg, maar nog helemaal geen rechtvaardiging van je docent. Het is of machteloosheid, of populair willen zijn of beide. Maar de conclusie blijft dat die docent van je gewoon een machteloze man is, die niet geschikt is voor zijn vak.

Dat jouw leraar mee doet aan pesterijen is onacceptabel en ik maak me verschrikkelijk kwaad om dat soort mensen. Het is goed om naar de directie te stappen en te zeggen wat er gebeurt, maar ik begrijp dat deze stap moeilijk is, want het kan pestgedrag verergeren. Maar het ligt absoluut niet aan jou en wees je daar alsjeblieft bewust van.

Martin
swalsky
Hoi Martin, (of alexander)

bedankt voor je reactie! heb er ook wat van geleerd.
Is jou onderzoek ooit ergens gepubliceerd of zo? (ik heb wel interesse).

swalsky
alexander
Ik heb er voor mijn studie ooit een paper over geschreven. Dus literatuuronderzoek over het onderzoek wat er naar pesten gedaan is. Ik kan het wel toesturen, maar het bestand is te groot om het hier neer te zetten. Als je even je emailadres geeft, dan stuur ik hem je wel toe.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. hier klikken.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.