Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )
![]() ![]() |
Jan 5 2010, 12:29
|
|
|
Nieuw Lid ![]() Group: Lid Posts: 7 Joined: December 30 09 Member No.: 2.891 |
Hallo allemaal,
"Mijn vader die is dominee" is de titel van een nieuw te ontwikkelen tv-programma. Het gaat over mensen die vroeger gepest zijn en die het aandurven om een paar vroegere pestkoppen uit de klas te ontmoeten. Het is de bedoeling om meer acceptatie te krijgen voor de steeds groter wordende groep mensen (kinderen) die het slachtoffer zijn geworden van pesten. Het programma is een soort omgekeerde versie van "Het Mooiste Meisje van de Klas" in combinatie met "De Reuni" NB Eerste opnames zijn pertinent NIET bedoeld voor uitzending. het betreft uitsluitend een proefopname! NB2 Ik maak dit programma samen met Peter van der Vorst (Vorstmedia) maar is niet bedoeld voor RTL4 maar eerder NED1. Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Olaf van Rijnsoever ovanrijns@telfort.nl |
|
|
|
Jan 5 2010, 13:50
|
|
![]() Administrator ![]() Group: Forum Administrator Posts: 2.520 Joined: October 11 04 From: Limburg Member No.: 103 |
Hoi Olafski,
Het idee lijkt me als een drama onderwerp een aardig item voor op televisie. Voor een buitenstaander lijkt me dit mooie tv. Ik vrees echter dat er weinig slachtoffers te vinden zullen zijn die een echte positieve ervaring uit kunnen halen. Er zal een sterk psych-team op moeten zitten om iedere stap te begeleiden. Veel slachtoffers van pesten zijn namelijk meer dan 1 keer slachtoffer geweest. Het is een resultaat van jarenlang stelselmatig kleineren, pijn doen, of wat voor een geweld dan ook. Het lijkt me heel erg moeilijk om dat in een enkel item te vangen. Wat mij ook moeilijk lijkt, is dat veel slachtoffers na veel jaar soms wel weer wat eigen waarde hebben opgebouwd, maar dit is veel fragieler dan dat veel slachtoffers ook doen lijken. Om in gesprek te gaan met daders, die ook onvoorspelbaar kunnen zijn, lijkt me dan op z'n zachts gezegd niet gezond. Van de andere kant vind ik het goed om ook op die manier aandacht te geven aan het onderwerp. Confronteren is een hele duidelijke manier van aanpak. Ik denk hier de komende dagen nog eens over na Swalsky Ps. de 5 andere berichten met dezelfde inhoud zijn verwijderd, omdat wij die als spam beschouwen -------------------- ADD = After Dinner Dip
ADD = Alle dagen dromen |
|
|
|
Jan 5 2010, 14:44
|
|
|
Dank voor je snelle reactie Swalsky,
Ik begrijp je reactie volkomen en denk ook zeker niet dat het makkelijk zal zijn om mensen te vinden. Voor de duidelijkheid: het is geen los item op tv maar een volwaardig programma. Denk maar aan "De Rode Kamer" van de KRO nu op zaterdagavond waarin mensen van hun trauma af proberen te komen. Ook kijken wij of er een samenwerkingsverband aangegaan kan worden met het ministerie van Sociale Zaken. Het onderwerp pesten staat ook in Den Haag (hoog) op de agenda omdat het op de werkvloer ook veel voorkomt (18 procent) en zo de samenleving een hoop geld kost. (verzuim, uitval etc.) Maw wij pakken dit zeer serieus aan en het wordt ook niet weggestopt in een paar minuten. Ergo, in eerste instantie betreft het een proefuitzending, die slechts door een zeer select gezelschap zal worden bekeken. Als je er behoefte aan hebt wil ik met alle plezier de opbouw van het programma me je bespreken. Olaf |
|
|
|
Jan 5 2010, 22:03
|
|
|
Al Heel Lang Lid ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Vast lid Posts: 1.610 Joined: September 15 05 Member No.: 229 |
Een exposuretherapie achtig iets als ik het zo lees.
Als ik kijk naar mijn verhaal, bij mij is er door de jaren heen veel meer dan 1 dader geweest. Moet ik kiezen voor de juf in groep 4, de etter uit groep acht, de doos uit de brugklas, of juist die eikel uit havo 5... Er zijn met mij meerdere mensen die meerdere "pesters" hebben.... Daarnaast vraag ik me af in hoeverre de pesters zelf zoiets zouden willen. Het moet van 2 kanten komen.... Ik vraag me af wat het doel is van dit programma. Wil je mensen afhelpen van hun trauma, of gaat het meer om kijkcijfers, of iets op de kaart zetten ten koste van. Een pesttrauma kan heel diep zitten. En meteen iemand in levende lijven voor je zien, kan helend werken, maar als het niet goed begeleid wordt, of de persoon er niet aan toe is, kan het totaal averechts werken. Zit er enige opbouw in, dat iemand in kleine stapjes erheen kan werken, beginnend met een foto van een gebouw, een foto van toen, het gebouw zelf enz. Ik brainstorm maar wat... Eigenlijk heb ik na dit bericht vooral vragen! -------------------- ik ben ouder dan ik was en jonger dan ik zal zijn
steeds meer heden, verandert steeds in een verleden Als je valt hou je vast aan wat ik zei, hou je vast aan heel het leven, als je valt hou je vast aan mij waar jij verscheen, scheen de zon met je mee Niemand zei dat het eenvoudig zou zijn, niemand heeft beloofd dat het vanzelf zou gaan, maar wij zijn bijzonder en jij bent het waard dus ik vecht tot de lucht is geklaard |
|
|
|
Jan 11 2010, 13:53
|
|
|
Hallo Ninja,
Ik begrijp je vragen. Me het programma streven wij niet een doel na. Behalve dan het op de kaart zetten van het probleem en het mogelijk helpen van het slachtoffer. Maar dat laatste werkt alleen in het specifieke geval als alle partijen ervoor openstaan. Bovendien hoeft het ook net perse een verwerkingsproces te zijn. Het kan namelijk ook zo zijn dat de hoofdpersoon al lang geleden met zijn verleden heeft afgerekend maar dat het nog steeds 'knaagt'. Iemand kan bijvoorbeeld inmiddels een succesvolle carriere (zowel prive als werk) hebben maar nog steeds niet begrijpt waarom het pesten hem of haar is overkomen. De grote 'waarom-vraag' zou op die manier beantwoord kunnen worden. Je ziet er is geen eenduidig antwoord op jouw vraag. Gezien de verhalen op dit forum (en op andere fora) is geen enkel verhaal hetzelfde en dus is elke situatie is anders en vraagt om een andere benadering. Mensen die hieraan mee willen doen hebben als het goed is voor zichzelf een goede reden. Groet, Olaf van Rijnsoever |
|
|
|
Jan 11 2010, 18:49
|
|
![]() Administrator ![]() Group: Forum Administrator Posts: 2.520 Joined: October 11 04 From: Limburg Member No.: 103 |
Hoi Olaf,
En met dat laatste zit je direct op het punt waarop ik huiver bij het idee: 'Mensen die hieraan mee willen doen hebben als het goed is voor zichzelf een goede reden.' Mensen die gepest hebben, hebben altijd op een één of andere manier schade opgelopen. De meesten kunnen door al dat pesten, hoe lang geleden ook, de gevolgen van zo'n om mee te doen aan zo'n programma niet overzien. Veel mensen die gepest worden of werden, daar is ogenschijnlijk niks mis mee. Ga je verder kijken, dan zie je dat deze mensen meestal veel gevoeliger zijn dan anderen. Of dit al zo was, of ontstaan is, is niet van toepassing. Veel van de slachtoffers die ik ken waarmee het goed gaat, zijn mensen die dit gevoelig zijn kunnen gebruiken om resultaten te halen, of juist dit gevoel hebben uitgeschakeld. Is daarmee de persoon van de gevolgen van het pesten af? nee! Of deze mensen dus zelf kunnen besluiten of er een goede reden is om er aan mee te doen, dat betwijfel ik. Slachtoffer zijn van echt pesten en de schade ervan, dat draag je volgens mij bewust of onbewust, je hele leven mee. Zaken zoals wraak nemen op, genoegdoening halen bij, schandpalen van daders, zijn geen goede reden om mee te doen. Dat zijn zo'n negatieve punten, dan moeten we 15 jaar terug in de tijd en weer naar 'Jerry Springers' gaan zitten kijken. Er zijn een paar programma's geweest zo uit mijn hoofd over pesters, slachtoffers en het confronteren. Misschien heb je daar iets aan bij voorbereidingen van dit programma: Er is een 15-tal jaar geleden een uitzending geweest van Jambers op de Vlaamse televisie wat ging over pesten. Hier werd ook geconfronteerd. De vader van het meisje wat gepest werd begon opeens te huilen voor de camera omdat hij 40 jaar eerder zo ernstig is gepest. De daders van het meisje werden in de klas erop aangesproken. Die gaven het ook toe, maar vonden niet dat ze ook maar iets fout deden. Een zeer negatieve ervaring voor vader en dochter. Ik denk dat als dit programma moet gaan werken, dat er dan een dubbel traject moet zijn. Het zou een programma moeten zijn waarbij ze met een dader en een slachtoffer los van elkaar een traject in gaan. Waarbij een dader leert over de slachtoffers en een slachtoffer leert over opkomen voor zichzelf (of zoiets) en als dat traject is geweest, ze dan elkaar kunnen ontmoeten en met elkaar in gesprek kunnen gaan. In een van de afleveringen van de reunie hebben ze dit gedaan. Datum uitzending: 06-01-2008 (staat op uitzending gemist) Hier is toen meer voorwerk gedaan dan is uitgezonden. Wat ik niet weet, is wat de langere termijnresultaten voor deze 2 personen zouden zijn. Dit lijkt me interessant om uit te zoeken. Als je dan deelnemers wil vinden, zou ik naar een willekeurige school stappen en vragen aan de docenten/leerkrachten daar of ze een situatie herinneren waarbij beide personen dit zouden kunnen. De meeste leerkrachten kunnen je zo personen aanwijzen. Groet Swalsky -------------------- ADD = After Dinner Dip
ADD = Alle dagen dromen |
|
|
|
![]() ![]() |
Pestforum, forum tegen pesten is mede mogelijk gemaakt door:
het is verboden delen, teksten, publicaties, verhalen, gedichten, ed. te kopieren zonder schriftelijke toestemming van pestforum.nl. Ook de emoticons 'smilexmas.gif', 'verymad.gif', 'zon.gif' zijn eigendom van pestforum.nl! Geen van deze of andere emoticons mogen zonder overleg over genomen worden.
|
Print Versie | Actuele tijd: 7th September 2010 - 05:50 |