IPB

Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

Reply to this topicStart new topic
> Wie Heeft Tips Voor Gesprek Met Leerkracht
bowie
post Nov 3 2009, 22:13
Post #1

Nieuw Lid
*

Group: Lid
Member No.: 2.867

Hallo,

Ik ben moeder van een zoon van 9 en ben op zoek naar tips/adviezen voor een gesprek dat ik binnenkort met zijn leerkracht heb.
Mijn zoon wordt nagenoeg elke dag geschopt, gestompt of krijgt een scheldwoord naar zijn hoofd. Dit alles wordt gedaan door slechts 1 kind!
Het kind heeft een stoornis en dit is dus blijkbaar geoorloofd. Uiteraard mag onze zoon niets terug doen, wat hij inmiddels wel een paar keer heeft gedaan. Dit heeft totaal geen effect, want hierna wordt hij nog harder geschopt. Het kind schopt overigens zo agressief dat onze zoon hier niet tegen opgewassen is ( heb hem zelf meerdere keren zien schoppen!). Ook vorig schooljaar was dit aan de hand en heb hierover een gesprek met de leerkracht gehad. Zij zou ook met de ouders van het betreffende kind spreken. Het heeft niets geholpen.

Ook dit schooljaar is het een bijna dagelijks terugkerend probleem. Ik blijf maar zeggen "niets terug doen en melden". Hij heeft het een aantal keren gemeld maar ook nu stopt het niet. Gisteren, weer naar aanleiding van een voorval, bleek uit mijn zoons verhaal dat hij niet elke keer heeft gemeld "omdat hij de dag erna nog harder schopt". Wij zijn het helemaal beu! Dat hij een stoornis heeft is erg vervelend voor het kind en de ouders, maar daar mag ons kind niet de dupe van worden.

Wie kan ons hierbij helpen?

groetjes
Bowie
Go to the top of the page

+Quote Post
swalsky
post Nov 3 2009, 23:15
Post #2

Administrator
Group Icon

Group: Forum Administrator
From: Limburg
Member No.: 103

Hoi Bowie,

Een lastige situatie!
Het kind met de stoornis moet zo goed mogelijk geholpen worden, maar jouw kind mag hier natuurlijk geen slachtoffer van worden.
Als je met de school in gesprek gaat, is het voor de school prettig als jij begrijpt dat dit agressieve kind, op zijn manier, ook zijn best doet. Ieder kind geeft op ieder moment zijn beste reactie. Alleen niet alle kinderen geven van nature een gewenste reactie. Het is aan de school om dit kind te leren een betere reactie te leren. Agressie mag nooit een reactie vorm zijn.

Je gaat nu met de leerkracht in gesprek. Ik denk dat het goed is indien hier de intern begeleider van de school en/of een bouwcoördinator ook aanwezig is. Vraag vooraf aan de leerkracht of er een verslag gemaakt kan worden van dit gesprek.
Probeer in het gesprek de volgende stappen aan te houden.
stap 1: je geeft aan dat je kind bang is en dagelijks met nieuwe blauwe plekken thuiskomt door de schoppen van dit kind.
stap 2: je geeft je begrip aan voor dit andere kind. (ook al heb je het misschien niet, het staat wel netjes)
stap 3: je geeft aan wat je verwacht van de school wat ze concreet moeten oplossen: leer dit kind anders reageren, zodat het niet meer schopt
stap 4: je geeft aan wat je verwacht van de school wat ze concreet zullen doen indien ze hierin niet slagen: extra hulp inschakelen voor dit ene kind zodat het alsnog stopt, of dat dit kind verwijdert wordt naar een andere school.
stap 5: je geeft aan wat jouw actie zal worden indien de school niet tegemoet komt of niet slaagt in stap 3 en 4: Één eigen poging tot een gesprek met de ouders van het kind, een aangifte tegen de school bij de politie wegens en mogelijk maken van het stelselmatig laten mishandelen van jouw kind, en het zoeken naar een nieuwe school.

Het moet de school heel duidelijk worden dat dit gedrag van dit kind gewoon niet meer getolereerd mag worden en dat zij hier iets aan moeten oplossen. Ga er vanuit dat je stap 5 niet hoeft uit te voeren, maar ben je hier wel van bewust.

Nu je zoontje:
Er zijn tips die jij je zoontje kunt geven waardoor hij 'sterker' wordt op school.
Zorg er voor dat hij school wel nog leuk blijft vinden. Blijf zijn leuke vriendjes benoemen, de dingen die hij leuk vind, zonder hier iets negatiefs over al het andere bij te noemen. Maak het gewoon leuk om op school te zijn. Dat maakt hem in zijn 'zijn' sterker en minder snel een slachtoffer.
Leer hem dat vriendjes sterker zijn in de omgang dan de leerkrachten. Als hij met een aantal andere kinderen kan samenspelen heeft hij snel minder last van de deze ene jongen. Een eenling wordt sneller gepakt dan een groepje. Leer hem hierbij ook dat hij als hij het gaat zeggen, dit samen met die vriendjes doet, zodat hij als enige het vertelt. De leerkracht vertellen dat je lastig gevallen wordt door een persoon is geen klikken.
Leer je zoontje ook dat als hij samen met dit kind leuk aan het spelen is en ze gewoon samen met een spel bezig zijn, de kans dat er geschopt wordt, ook opeens veel kleiner wordt. In dat geval helpt hij dit kind ook nog waardoor er de kans bestaat dat het vanzelf beter gaat functioneren.
Leer je zoontje ook dat hij niet alleen moet zeggen tegen de leerkracht dat deze incidenten gebeuren, maar dat hij dit ook best tegen deze jongen mag zeggen. Hem recht in de ogen aankijken en heel duidelijk zeggen: 'je doet me pijn en dat vind ik echt niet leuk' of 'als je zoiets doet, vind ik het niet leuk om met je te spelen' maakt vaak veel meer indruk dan bijna iedere andere reactie. Zelf gaan schoppen en slaan ben ik zelf een grote tegenstander van, maar hij moet wel zelf naar het kind aangeven dat hij dit heel erg vervelend vindt.

Sommige van de tips die hier staan zijn erg zwaar, maar sommigen zijn echt alleen bedoeld voor als de school niet meewerkt aan hetgeen aan de hand is.
Ik hoop dat je er iets aan hebt

succes

Swalsky

--------------------
ADD = After Dinner Dip
ADD = Alle dagen dromen

+Quote Post
Boogschutter
post Nov 4 2009, 08:59
Post #3

Vast Lid

Group: Vast lid
Member No.: 658

Hoi Bowie,

Welkom op Pestforum.

Wat vervelend, wat je zoontje overkomt. Dat lijkt mij als ouder zijnde echt heel moeilijk.
Hoe gaat het eigenlijk met je zoontje ? Merk je dat hij veranderd is, door deze pesterij, al kan ik het eigenlijk geen pesten meer noemen. Het is gewoon mishandeling.

Verder sluit ik mij helemaal aan bij Swalsky. Als er iemand is die weet, hoe het werkt op een school, dan is hij dat wel.

Heel veel succes en sterkte bij het oplossen van dit probleem.
En natuurlijk heel veel sterkte voor je zoontje. Ik hoop, dat hij er geen blijvende schade aan overhoudt.

Boogschutter

+Quote Post
bowie
post Nov 4 2009, 12:56
Post #4

Nieuw Lid
*

Nu je zoontje:
Er zijn tips die jij je zoontje kunt geven waardoor hij 'sterker' wordt op school.
Zorg er voor dat hij school wel nog leuk blijft vinden. Blijf zijn leuke vriendjes benoemen, de dingen die hij leuk vind, zonder hier iets negatiefs over al het andere bij te noemen. Maak het gewoon leuk om op school te zijn. Dat maakt hem in zijn 'zijn' sterker en minder snel een slachtoffer.
Leer hem dat vriendjes sterker zijn in de omgang dan de leerkrachten. Als hij met een aantal andere kinderen kan samenspelen heeft hij snel minder last van de deze ene jongen. Een eenling wordt sneller gepakt dan een groepje. Leer hem hierbij ook dat hij als hij het gaat zeggen, dit samen met die vriendjes doet, zodat hij als enige het vertelt. De leerkracht vertellen dat je lastig gevallen wordt door een persoon is geen klikken.
Leer je zoontje ook dat als hij samen met dit kind leuk aan het spelen is en ze gewoon samen met een spel bezig zijn, de kans dat er geschopt wordt, ook opeens veel kleiner wordt. In dat geval helpt hij dit kind ook nog waardoor er de kans bestaat dat het vanzelf beter gaat functioneren.
Leer je zoontje ook dat hij niet alleen moet zeggen tegen de leerkracht dat deze incidenten gebeuren, maar dat hij dit ook best tegen deze jongen mag zeggen. Hem recht in de ogen aankijken en heel duidelijk zeggen: 'je doet me pijn en dat vind ik echt niet leuk' of 'als je zoiets doet, vind ik het niet leuk om met je te spelen' maakt vaak veel meer indruk dan bijna iedere andere reactie. Zelf gaan schoppen en slaan ben ik zelf een grote tegenstander van, maar hij moet wel zelf naar het kind aangeven dat hij dit heel erg vervelend vindt.

Een aantal van je tips hebben we al geprobeerd. Het probleem is dat zijn vriendjes hem niet bijstaan en onze zoon alleen moet gaan melden bij de juf. Wij denken dat de andere kinderen ook bang zijn voor hem. Van 1 kind weet ik het zeker, die heeft het gezegd. Ook heeft onze zoon geprobeerd met hem te spelen, maar ook dat loopt steeds uit de hand. Als onze zoon het niet met hem eens is of het bevalt hem niet op wat voor manier dan ook, dan begint hij weer te schoppen. Het schoppen is niet zozeer naar aanleiding van iets, maar gewoon schoppen om te schoppen. Uit het niets langs komen en schoppen, op de trap achteruit schoppen als onze zoon achter hem loopt, hij mag zelfs geen grapje meer vertellen tegen een ander kind want als hij het hoort komt hij en zegt iets van "denk je dat je grappig bent "en geeft hem vervolgens weer een trap of stomp. Als onze zoon op het schoolplein een goal scoort met voetballen wordt hij gespuugd. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ook iets zeggen van zijn gedrag of gewoon "ophouden!" is alweer aanleiding om nog een keer te schoppen.

Wij weten hier dan ook totaal niet meer hoe wel te reageren. Het komt er in het kort op neer dat onze zoon gewoon niets meer mag. En wat die stoornis betreft, natuurlijk is dat erg, maar wij twijfelen wel of dit allemaal door de stoornis komt. Hij is namelijk wel zo slim om te gaan treiteren als de juf even uit de klas is, ze op de gang zijn of op het schoolplein! Als er een juf aan te pas komt na een voorval gaat hij ook glashard staan te liegen.

We zijn in ieder geval al aan het zoeken naar een sport waardoor hij weerbaarder wordt. Misschien helpt dat. Onze zoon heeft door alle toestanden vanaf de vorige klas een soort tics ontwikkeld.

Ik hou jullie op de hoogte van het gesprek.

groetjes Bowie

+Quote Post
Boogschutter
post Nov 4 2009, 14:33
Post #5

Vast Lid

Group: Vast lid
Member No.: 658

En de ouders van deze jongen ? Is daar al eens mee gesproken ? Zo ja, wat was hun reactie hierop.

+Quote Post
swalsky
post Nov 5 2009, 00:07
Post #6

Administrator
Group Icon

Hoi Bowie,

Als ik het zo allemaal lees, zijn er al heel wat stations gepasseerd.
Het gesprek met alleen de leerkracht zal niet voldoende zijn. Dit is iets waar het hele team van de school op de hoogte van moet zijn.

Ik denk dat je het beste kunt proberen het gesprek dat je gaat hebben zo groot mogelijk te maken. Ook de intern begeleider en de locatie leider/directeur erbij aanwezig. De school moet actief gaan surveilleren zodat dit kind geen kans meer krijgt. Alle leerkrachten moeten boven op dit kind zitten om hem aan te pakken. 1 keer iets van ook maar een geweldsvorm moet voor hem straf gaan opleveren. Dat zal voor een aantal softe leerkrachten lastig zijn, maar het is nodig om het opgelost te krijgen.

Opties die je hebt als je gevoel hebt dat je niet serieus genomen wordt door de school.
- begin direct met een foto dagboek van alle blauwe plekken incl. incident omschrijving. (dit is wel lastig om goed te doen, want het wordt dan al snel zeer negatief voor je zoontje omdat dan de focus nog alleen maar op deze andere jongen komt te liggen)
- ga in gesprek met de ouders van de klasgenootjes waarvan je vermoedt dat deze ook last van deze jongen last hebben en maak samen een actieplan
- schrijf een open brief naar de ouderraad van de school waarin het probleem, de acties van jullie en de reactie van de school erop concreet omschreven staan
- informeer bij de onderwijs inspectie wat zij voor jou kunnen betekenen. Zij proberen altijd zo lang mogelijk buiten spel te blijven, maar aangezien je zoon dagelijks gevaar loopt en het probleem niet opgelost wordt, hebben zij wel een taak.
- probeer voor school, tussen de middag en na school zo veel mogelijk zelf aanwezig te zijn, om de boel zelf in de gaten te houden. Misschien zelfs afspraken hierover maken met andere ouders. Dan hoeft de school nog alleen maar in de kleine pauze zelf op te letten.

Maar wat er ook gedaan moet worden, probeer de school zo ver te krijgen dat zij actie gaan ondernemen. Zij zijn aan zet. Doen ze het niet, dan blijven zij ernstig in gebreke en worden daardoor zelfs aansprakelijk.

Wanneer is het gesprek met de school precies?

Succes met alles!

Swalsky

--------------------
ADD = After Dinner Dip
ADD = Alle dagen dromen

+Quote Post
bowie
post Nov 5 2009, 21:34
Post #7

Nieuw Lid
*

Hoi,

Het gesprek heeft inmiddels plaatsgevonden en we hebben HEEL duidelijk gemaakt dat we het ECHT beu zijn.
We kregen te horen dat onze zoon niet de enige is die geschopt/geslagen wordt en dat de leerkracht er hard mee aan het werk is om dit te veranderen. Die was er overigens niet helemaal van op de hoogte hoe vaak onze zoon het slachtoffer was! Dit omdat het vaak achter de rug om gebeurd. Er is nu afgesproken dat er zowel een gesprek met het kind als de ouders gaat plaatsvinden. Ons werd gevraagd of we eventueel ook met de ouders een gespek wilden aangaan. Hierin hebben we toegestemd.
Het zal ook extra in de gaten worden gehouden.

Wat u schrijft over de inspectie, die ik inmiddels gebeld (vertrouwensinspecteur of bedoelt u de inspecteur bij de gemeente?). Zij heeft het een en ander genoteerd en was ook van mening dat het gesprek had moeten plaats vinden met de direkteur. Hij moet de veiligheid kunnen garanderen en dat is nu niet het geval.
Maar ja, nu hebben we hier voorlopig mee ingestemd en moeten we ze nu de kans geven het op te lossen (of ben ik nu te netjes?)
We gaan in elk geval niet lang wachten, we hebben als ouders er echt een probleem mee dat hij dit bijna dagelijks te verduren krijgt en hij niets kan en mag doen! We willen begin volgende week informeren hoe het ermee staat. Afhankelijk van het antwoord kunnen we eventueel een gesprek met de direkteur aanvragen.

Ook vandaag was er weer een voorval en ik zal de voorvallen eventueel met foto bij gaan houden.

We willen jullie in ieder gaval heel erg bedanken voor het meedenken en de adviezen! We houden jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

Groetjes Bowie

+Quote Post
swalsky
post Nov 5 2009, 22:04
Post #8

Administrator
Group Icon

Hoi Bowie,

Het is fijn voor de school dat jij netjes blijft.
Het is ook fijn voor de school dat zij nu een kans hebben om het netjes te doen.

Je geeft aan dat je de school snel zult controleren. Doe dat ook! Hoe meer je je laat zien, hoe meer ze zullen moeten ondernemen.

Met de inspectie bedoelde ik de onderwijsinspectie. http://www.onderwijsinspectie.nl/
Deze speken meestal in een eerste gesprek niet zo'n ferme taal.
Zij komen ook zelden zelf echt in actie, indien er echte misstanden zijn.

Ik ben heel benieuwd wat er allemaal zal gebeuren

Succes

Swalsky

(ow ja, ik ben een jij of je,... nog lang geen u smile.gif)

--------------------
ADD = After Dinner Dip
ADD = Alle dagen dromen

+Quote Post
bowie
post Nov 5 2009, 22:22
Post #9

Nieuw Lid
*

Beste Swalsky,

Degene die ik gebeld heb ik de vertrouwensinspecteur.

Fijn dat ik je / jij mag zeggen rolleyes.gif !!

groetjes Bowie

+Quote Post
Mike
post Aug 26 2010, 14:54
Post #10

Nieuw Lid
*

Member No.: 2.958

QUOTE(bowie @ Nov 5 2009, 23:22 ) *
Beste Swalsky,

Degene die ik gebeld heb ik de vertrouwensinspecteur.

Fijn dat ik je / jij mag zeggen rolleyes.gif !!

groetjes Bowie

enn? wat had ie te vertellen?

Groetjes,
Mike

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
2 User(s) are reading this topic (2 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

Pestforum, forum tegen pesten is mede mogelijk gemaakt door:

het is verboden delen, teksten, publicaties, verhalen, gedichten, ed. te kopieren zonder schriftelijke toestemming van pestforum.nl. Ook de emoticons 'smilexmas.gif', 'verymad.gif', 'zon.gif' zijn eigendom van pestforum.nl! Geen van deze of andere emoticons mogen zonder overleg over genomen worden.

RSS Print Versie Actuele tijd: 7th September 2010 - 06:49