IPB

Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

> Privacy

Als je hier je verhaal gaat neerzetten denk dan aan:
je zet je verhaal neer op het wereld wijde web, iedereen kan dit lezen.

Reply to this topicStart new topic
> Pesten En Ptss
elske
post Mar 4 2008, 22:18
Post #1

Regelmatig Lid
**

Group: Lid
Member No.: 757

Ik ben al meerdere keren op internet het verband tegengekomen tussen pesten en post traumatisch stress syndroom. Dat laatste is een syndroom dat vooral voorkomt bij militairen. Het wordt veroorzaakt door (langdurige) traumatische ervaringen. Af en toe wordt pesten ook genoemd. Nu heb ik zelf last van overmatig zweten. Dat wil zeggen, thuis heb ik nergens last van maar op mijn werk wel heel erg. Overmatig zweten is 1 van de kenmerken die ook bij ptss genoemd worden. Dan denk ik weleens dat het dus met elkaar te maken heeft.
Hebben meer mensen van dit syndroom gehoord?
Go to the top of the page

+Quote Post
elske
post Mar 4 2008, 22:19
Post #2

Regelmatig Lid
**

QUOTE(elske @ Mar 4 2008, 22:18 ) *
Ik ben al meerdere keren op internet het verband tegengekomen tussen pesten en post traumatisch stress syndroom. Dat laatste is een syndroom dat vooral voorkomt bij militairen. Het wordt veroorzaakt door (langdurige) traumatische ervaringen. Af en toe wordt pesten ook genoemd. Nu heb ik zelf last van overmatig zweten. Dat wil zeggen, thuis heb ik nergens last van maar op mijn werk wel heel erg. Overmatig zweten is 1 van de kenmerken die ook bij ptss genoemd worden. Dan denk ik weleens dat het dus met elkaar te maken heeft.
Hebben meer mensen van dit syndroom gehoord?

Pesten ook als oorzaak genoemd bedoelde ik. smile.gif

+Quote Post
Amarantha
post Mar 5 2008, 19:55
Post #3

Regelmatig Lid
**

From: in mijn wereldje
Member No.: 886

Joa, k heb zelf de diagnose ptss gekregen 2 jaar geleden en pesten was een grote oorzaak daarin bij mij wink.gif
De dingen die k daarna nog meemaakte kwamen daar ook in mee maar het pesten werd bij mij als grootste oorzaak genoemd wink.gif

+Quote Post
Ninja
post Mar 6 2008, 10:05
Post #4

Al Heel Lang Lid
Group Icon

Group: Forum Administrator
Member No.: 229

Overmatig zweten kan met meer dingen te maken hebben.
Dat kan ook bijvoorbeeld een angststoornis (bij pesten bijv. sociale fobie) zijn.
Als je het zeker wilt weten kun je t laten uitzoeken bij een GGZ.
Ik heb daar ook een aantal stickertjes gekregen:
-sociale fobie
-ptss
-eetproblematiek
-autisme niet vast te stellen en niet uit te sluiten.

Maar wat wil je met die stickertjes?
Ik heb dat. Ja dus?
Die etiketjes zijn leuk maar die verbeteren de problemen niet. Of ik nu wel of niet in een hokje pas, ik steek mijn energie liever in hoe ga ik verder, hoe zorg ik ervoor dat ik mijn toekomst in eigen handen neem...
Of t nu A B of C heet maakt mij verder niet uit!

--------------------
ik ben ouder dan ik was en jonger dan ik zal zijn

steeds meer heden, verandert steeds in een verleden

Als je valt hou je vast aan wat ik zei,
hou je vast aan heel het leven,
als je valt hou je vast aan mij

waar jij verscheen, scheen de zon met je mee

Niemand zei dat het eenvoudig zou zijn, niemand heeft beloofd dat het vanzelf zou gaan, maar wij zijn bijzonder en jij bent het waard dus ik vecht tot de lucht is geklaard

+Quote Post
elske
post Mar 6 2008, 17:53
Post #5

Regelmatig Lid
**

het gaat mij meer om de erkenning. stel dat dit over een paar jaar algemeen bekend zou zijn, dat pesten 1 van de oorzaken is van ptss, dan kan pesten niet meer worden weggemoffeld als iets onbelangrijks, of als aanstelleritus. Dan zullen scholen, instanties e.d. het probleem serieus moeten nemen en aanpakken. Iets wat wel steeds meer gebeurt, maar nog niet genoeg.

+Quote Post
swalsky
post Mar 6 2008, 20:14
Post #6

Administrator
Group Icon

Group: Forum Administrator
From: Limburg
Member No.: 103

Ik ben bekend met een kind dat op haar 10e jaar de diagnose ptss kreeg na een lange tijd pesten

--------------------
ADD = After Dinner Dip
ADD = Alle dagen dromen

+Quote Post
Nina
post Mar 6 2008, 20:15
Post #7

Regelmatig Lid
**

Member No.: 882

Ja, met andere woorden, dat men eindelijk eens besteft en erkent dat gepest worden voor een kind een traumatische ervaring is. Net zoals mishandeling.

+Quote Post
Bambi
post Apr 21 2008, 10:32
Post #8

Nieuw Lid
*

Member No.: 967

ik heb ook de diagnose C-PTSS gekregen, naar 14 jaar intensief gepest te zijn. daarbij kwam het hele scala kijken: geestelijke en lichamelijke mishandeling en sexueel misbruik. dat kan een kind aardig verknipt maken, moet ik zeggen....

liefs Bambi

+Quote Post
elske
post Nov 30 2008, 20:49
Post #9

Regelmatig Lid
**

Ik heb nog een link gevonden waar ptss en pesten met elkaar in verband wordt gebracht. Helemaal onderaan staat ook pesten genoemd.

http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/ptsd.htm

+Quote Post
Respiro
post Dec 13 2008, 12:26
Post #10

Regelmatig Lid
**

From: Flevoland
Member No.: 975

Heb donderdag gehoord dat ik PTSS heb... met dissociatieve stoornis...
Heb al net iets langer dan 2 jaar last van.. Maar weet het pas vanaf afgelopen donderdag..

--------------------
Respiro

Als nienmand tegen je praat, je aankijkt, je ziet, op een gegeven moment besta je niet meer..

+Quote Post
Respiro
post Dec 16 2008, 09:35
Post #11

Regelmatig Lid
**

From: Flevoland
Member No.: 975

Heb met mijn moeder er over gesproken nog, over het gesprek van donderdag, ze zei dat de man/psycholoog zei dat dat het MOGELIJK kan zijn maar nog niet dat dat het al is. hij moest dat nog gaan onderzoeken/achterhalen wanneer ik in Januari bij hem kom...

--------------------
Respiro

Als nienmand tegen je praat, je aankijkt, je ziet, op een gegeven moment besta je niet meer..

+Quote Post
myrthe
post Dec 22 2008, 16:38
Post #12

Nieuw Lid
*

Member No.: 1.664

ik denk zeker dat pesten (wel of niet met lichamelijk/seksueel misbruik) de oorzaak kan zijn van PTSS of een ander traumatisch syndroom. Er is idd weinig over bekend en vaak denken mensen bij een trauma alleen maar aan dingen die in de algemene volksmond heel erg zijn zoals bij ex-militairen en mishandelde kinderen etc, maar dat hoeft zeker niet altijd het geval te zijn.

+Quote Post
marieb
post Jan 6 2009, 14:06
Post #13

Nieuw Lid
*

From: provincie utrecht
Member No.: 1.799

Ik heb 1,5 jaar geleden ook het etiketje PTSS gekregen. PTSS is onderverdeeld in gradaties, zoals ik al eerder terug heb gelezen. Vaak wordt PTSS met als grote medeoorzaak pesten, partieel PTSS genoemd. Dit is uiteraard afhankelijk van de klachten en symptomen. Het gaat vaak wel in combinatie met meerdere factoren. Mijn broer is ook jarenlang gepest, maar hij heeft hier geen psychische klachten aan overgehouden.

+Quote Post
Rick
post Jan 24 2009, 21:36
Post #14

Nieuw Lid
*

From: Hank/ Sleeuwijk
Member No.: 1.921

Ik heb nog nooit van PTSS gehoord ik ben wel erg veel gepest. Ik sweet zelf ook erg snel en heel snel buitenadem voor al op school.

Ik vind het al moeilijk om naar een instantie heen tegaan om te vragen wat het is.
Tegen mij wortd altijd gezegt dat ik me niet moet aanstellen.
14jaar lang wisten alleen mijn ouders en zus van pesten mijn familie heeft het naar eigen zeggen nooit gemerkt.
Als PTSS echt door pesten kan komen staat dat dan bij GGZ ofzo?

Ohja dan heb je ook nog het puberen daarvan zou ik ook meer zijn gaan zweten misschien is dta ook bij jou het geval geweest?

+Quote Post
marieb
post Feb 8 2009, 19:58
Post #15

Nieuw Lid
*

From: provincie utrecht
Member No.: 1.799

QUOTE(Rick @ Jan 24 2009, 21:36 ) *
Ik heb nog nooit van PTSS gehoord ik ben wel erg veel gepest. Ik sweet zelf ook erg snel en heel snel buitenadem voor al op school.

Ik vind het al moeilijk om naar een instantie heen tegaan om te vragen wat het is.
Tegen mij wortd altijd gezegt dat ik me niet moet aanstellen.
14jaar lang wisten alleen mijn ouders en zus van pesten mijn familie heeft het naar eigen zeggen nooit gemerkt.
Als PTSS echt door pesten kan komen staat dat dan bij GGZ ofzo?

Ohja dan heb je ook nog het puberen daarvan zou ik ook meer zijn gaan zweten misschien is dta ook bij jou het geval geweest?

Bij GGZ zullen ze hier vast wel informatie ook over hebben. Ze zijn er in elk geval zeker bekend mee.
Mijn familie heeft de helft van de tijd dat ik gepest ben het ook niet gemerkt, gewoon omdat ik mijn mond hield en heel veel op mijn kamer ging zitten. Natuurlijk hadden ze wel een idee op de middelbare school, maar ze kregen van mij geen bevestiging. Qua zweten heb ik daar geen last van gehad... Ik heb wel veel last van zweethanden in situaties waarbij ik me super onzeker voel.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

Pestforum, forum tegen pesten is mede mogelijk gemaakt door:

het is verboden delen, teksten, publicaties, verhalen, gedichten, ed. te kopieren zonder schriftelijke toestemming van pestforum.nl. Ook de emoticons 'smilexmas.gif', 'verymad.gif', 'zon.gif' zijn eigendom van pestforum.nl! Geen van deze of andere emoticons mogen zonder overleg over genomen worden.

RSS Print Versie Actuele tijd: 30th October 2014 - 14:38